270th Review Secret Projects of the Luftwaffe- Volume 1 Jet Fighters 1939-1945- Dan Sharp

2020
    336 pg.
    ISBN-13 : 978-1911658085 ISBN-10 : 1911658085
    Review written by: René Verjans

In the category surprisingly interesting and fun books, this one from Dan Sharp goes straight to number 1!

Verrassend interessant

In de categorie verrassend interessante en leuke boeken komt dit boek van Dan Sharp op nummer 1 te staan! Ik kocht het boek uit nieuwsgierigheid. Ik had nog geen boeken over geheime vliegtuigen van de Duitsers, laat staan dat ik er over gelezen had. Na het lezen van dit boek ben je ‘aardig’ op de hoogte!

Wat een enorme berg informatie staat er in dit boek! En wat wordt die informatie mooi gepresenteerd! Het begint bij de introductie direct met een handig overzicht dat laat zien dat de Duitsers al  vanaf maart 1928 aan motoren begonnen te werken die anders waren dan de traditionele zuigermotoren. De Duitsers raakten op voorsprong ten opzichte van de geallieerden op het gebied van die ontwikkelingen. In de Introductie staat direct een erg handig overzicht met wat op welke datum gebeurde van maart 1928 tm mei 1945. Wat een mankracht en manuren moeten hier in gezeten hebben! Het moet ook enorm spannend en ingewikkeld geweest zijn die vliegtuigen te produceren in oorlogstijd, maar de Duitsers deden het!

Gekke tijden!

Wat moet het een gekke tijd geweest zijn. Er was natuurlijk een vreselijke oorlog aan de gang, maar er waren dus ook talloze mensen bezig te werken aan vliegtuigen die sneller en hoger konden vliegen door ze een snellere motor mee te geven en aerodynamisch te maken. Dit 336-pagina’s dikke boek neemt je mee door die tijd op een prettig wijze; goede leesbare tekst in twee kolommen, veel foto’s, veel bouwtekeningen, informatie over de bouwers zoals Heinkel, Junker, Messerschmidt, etc, etc. Er is veel aandacht voor de wijze waarop de vliegtuigen aerodynamischer gemaakt konden worden door vooral te varieren met de vleugelstanden, oppervlaktes van vleugels, materialen, evolutie van de motoren. Het boek bevat veel foto’s van de experimentele vluchten en ook veel info over aantekeningen en berekeningen van toen.

Goede serie!

Het is de schrijver en de uitgever Tempest Books gelukt een boek uit te geven dat erg leuk en interessant is te lezen of lekker door te bladeren. Ook als je niet van al te veel details houdt, kun je toch al bladerend veel leuke informatie opdoen over de vliegtuigen uit die tijd. Waanzinnig hoe het de mensen in die tijd lukte om met de technische middelen van die tijd al zulke vooruitgangen te boeken. Dat alles zonder de computer! Het boek is gedrukt op goed papier en bevat zowel kleuren als zwart-wit foto’s. Ook als je van design houdt is dit een erg mooi boek te noemen.
    Uiteindelijk brachten deze ontwikkelingen de Duitsers niet op een voorsprong in de oorlog. Er waren verkeerde strategische keuzes gemaakt ten opzichte van de geallieerden die onder andere veel meer geïnvesteerd hadden in bommenwerpers. Hoe dat dat alles afliep weten we. Denk dat ik Volume 2 ook ga aanschaffen! Dat boek gaat over de ontwikkeling van bommenwerpers.

Veel kennis uit die tijd is daarna toegepast in de militaire en civiele naoorlogse ontwikkelingen. Daar profiteren we nu nog steeds van!