8th Review- Agent Orange 4: De oorlogsjaren van Prins Bernhard II- Erik Varekamp, Mick Peet

• Agent Orange 4: De oorlogsjaren van Prins Bernhard II

Erik Varekamp, Mick Peet
    Praag
    2010
    79 pg.

Al wandelend door een niet geheel willekeurig uitgezochte boekhandel viel mijn lodderig oog weer eens op een boek met een vliegtuig op de voorpagina.  Wie mij regelmatig leest weet dat ik visueel ingesteld ben en ja, dan ben ik gemakkelijk verleid. Deze keer werd ik verleid door een boek; ‘Agent Orange’, alias ‘Benno’ voor intimie, […]

Al wandelend door een niet geheel willekeurig uitgezochte boekhandel viel mijn lodderig oog weer eens op een boek met een vliegtuig op de voorpagina.  Wie mij regelmatig leest weet dat ik visueel ingesteld ben en ja, dan ben ik gemakkelijk verleid. Deze keer werd ik verleid door een boek; ‘Agent Orange’, alias ‘Benno’ voor intimie, alias Bernhard Leopold Frederik Everhard Julius Coert Karel Godfried Pieter, Prins van Lippe- Biesterfeld en ‘schavuit van oranje’ zaliger. Over deze ‘Agent’ zijn door de uitgever onder de naam ‘Agent Orange’ diverse strips uitgegeven.

Het 78 pagina’s tellende geschiedenisboekje in de vorm van een stripverhaal maakt deel uit van een reeks stripverhalen die momenteel uitgegeven worden onder de naam

Prins Bernhard

‘Agent Orange’. Het boekje beschrijft een stuk geschiedenis van ons aller prins Bernhard vanaf mei 1941 toen Londen gebombardeerd werd tot ergens einde 1942 toen hij onder andere via Egypte terug al vliegend terug kwam uit de VS. Het was de tijd dat Veldmaarschalk Rommel er van langs kreeg in noord Afrika van Montgomery.

Als je een klein beetje open staat voor geschiedenis dan is dit best een leuk boekje om te lezen. De flarden informatie die we allemaal wel kennen van Prins Bernard in relatie tot de tweede wereld oorlog en zijn rol voor Nederland worden voor deze periode op overzichtelijke wijze weergegeven. Het verhaal bevat een aantal precaire zaken die prins Bernard altijd zijn blijven nagedragen. Denk hierbij aan zijn voorliefde voor vrouwelijk schoon; de vermeende brief die namens Bernard aan de Duitse bezetter gestuurd zou zijn met het voorstel dat Prins Bernard als ‘Stadhouder’ van Duitsland in Nederland zou zetelen en allerlei dubieuze connecties met het zakenleven. Dan hebben we het nog niet gehad over alle twijfel die rondom Prins Bernhard bestond waar het ging om zijn oprechtheid te strijden voor de ‘geallieerde zaak’. Ook het onlangs bekend geworden stukje geschiedenis dat onze Prins bij een bezoek aan de Rolls Royce fabrieken bijna vermoord zou zijn, komt in dit stripverhaal aan de orde.

Achter in het boek staan korte beschrijvingen van hoofdrolspelers uit de tweede wereld oorlog die in het verhaal aan de orde komen. Tevens wordt aandacht besteed aan achtergronden van de vermeende stadhoudersbrief en het besluit om de Prins een van de bevelhebbers van de Nederlandse strijdkrachten te maken. Ik moet zeggen interessant!

Los van alle verhalen –waar of niet- staat vast dat Prins Bernhard een kleurrijk figuur is geweest in onze vaderlandse geschiedenis. Niet in de laatste plaats omdat hij gek was van vliegen, onder andere voor de Royal Air Force vloog, 322 Sqn oprichtte  en er mede voor gezorgd heeft dat het mooiste vliegtuig aller tijden gevlogen zou worden door onze Koninklijke Luchtmacht; de F-104 Starfighter. Dit laatste resulteerde weer in een volgens nieuw epistel, de Lockheed affaire.  Het boekje toont Prins Bernhard vliegend in de Tigermoth, B24, B25 en Duitse Dornier. Wat ik dan weer las op wikipedia.nl  was dat hoewel Bernard  zelf later deed voorkomen alsof er sprake was geweest van een carrière als oorlogsvlieger er maar één concreet gedocumenteerd geval was van een vlucht boven vijandelijk gebied, op 21 juni 1944, boven Noord-Frankrijk. Om mee te mogen had hij, zoals hij later zelf vertelde, de commandant met een fles whisky omgekocht. Heerlijk dit soort details!

Al met al een boeiend, leuk en met een knipoog geschreven boekje dat het lezen waard is met een 8+ voor de kwaliteit, een 4 voor de tijd (je leest het in 2 uur uit) en een 6- voor de prijs die ik met een kleine € 20,- wat aan de hoge kant vind. Het zelfde boekje is ook met harde kaft verkrijgbaar maar is dan weer eens € 5,- duurder.

Meer interessante info over de prins o.a. op wikipedia.nl. zoek daar met ‘prins bernard’ en lockheed-affaire’.