304th review Pacific Tomcat – A pictorial History of the F-14 Tomcat in the Pacific Fleet- James Geer

Scramble 4 Productions, LLC
    2022
    144 pg.
    979-8985799705
    Review written by: Rene Verjans

(English) This time a review of a picture book. A great edition it is as well and from photographer James Geer, who is great fan of the F-14 Tomcat!

Een review van een fotoboek deze keer; Een mooi exemplaar ook en wel van fotograaf James Geer die vol is van de F-14 Tomcat! Wie was en is er eigenlijk niet gek van?! Ik weet nog goed dat ik toen ik 15 was ik vol van adrenaline in de bios zat om Top Gun te kijken. Ik was in die tijden vliegtuigspotter en zou natuurlijk F-16 piloot worden als ik 18 was en dus pasten de film (en de Tomcat) in de opmaat naar mijn vliegcarrière! (ps het liep anders. Ik vloog aan het einde van dag 1 uit het selectietraject en zou wel piloot worden, maar dan op wat langzamere vliegtuigjes. Ook mooi!)

Het boek laat in 12 hoofdstukken alle squadrons voorbij komen waar de Tomcat in vloog. Van VF-1 tot en met VF-302! Elk hoofdstuk bestaat uit zo’n 6 tot 20 pagina’s en bevat Air to air-foto’s in combinatie met foto’s die door de schrijver van dit boek en andere fotografen gemaakt zijn. De meeste foto’s zijn daglichtfoto’s overigens.

Alle hoofdstukken hebben eenzelfde soort van opbouw; een korte beschrijving van de geschiedenis van de betreffende squadrons, de bijbehorende badges en een kort overzicht van de belangrijkste gebeurtenissen zoals deelname aan grote oefeningen, bijzondere intercepties van bijvoorbeeld Oostblok- vliegtuigen, maar ook bijdragen aan missies boven het Midden Oosten. Focus zijn overigens wel de squadrons die deel uit maakten van de ‘Pacific Fleet’. De ‘Atlantic Fleet’ komt niet aan bod. Het spreekt voor zich dat hoe langer een squadron bestond, des te langer de lijst is met spraakmakende feiten, maar ze zijn meestal niet langer dan 1 pagina. Daarna volgen er foto’s van de Tomcat op de grond en vliegend in combinatie met een korte beschrijving van de achtergrond van de foto.

Er zijn meer dan 550 Tomcat’s gebouwd vanaf 1970 t/m jaren 90 en gezien zijn spraakmakende reputatie in het wereldtoneel, mooie design en ‘erotiserende’ werking van dit iconische vliegtuig op de vliegtuigliefhebbers is het wel weer leuk dat er weer eens een boek over dit toestel verschijnt. Ik denk dat het boek met name interessant is voor F-14 liefhebbers en ook voor model-bouwers.

De kwaliteit van de foto’s is goed waardoor alle kleurenschema’s en details van het vliegtuig goed te zien zijn. Perfect dus om na te schilderen op modellen of whatever. Totaal 144 bladzijdes air-power uit de ‘ouwe Koude oorlog tijd’! Voor de liefhebber van dit boek al met al een prima boek voor op de boekenplank. Thanks James! Waar gaat je volgende boek over? De Atlantic Fleet? De 80 Tomcats geleverd aan Iran?!