294th Review Langs hier Langs daar…- Peer Dekkers

• Langs hier, langs daar

Peer Dekkers
    Martin Leeuwis Publications
    2022
    192 pg.
    978 94 90008 277

Dit is weer zo’n boekje van ‘yes, zo wil ik ze liefst allemaal lezen!’. Peer Dekkers is gepensioneerd Luchtmachtvlieger en heeft zowat alles gevlogen wat er maar los en vast zit lijkt het. Ik zie zelfs de F-84 nog in zijn lijstje staan. Dat zegt genoeg. Maar ook de F-104 en F-16 en…duizenden uren ervaring […]

• Dit is weer zo’n boekje van ‘yes, zo wil ik ze liefst allemaal lezen!’. Peer Dekkers is gepensioneerd Luchtmachtvlieger en heeft zowat alles gevlogen wat er maar los en vast zit lijkt het. Ik zie zelfs de F-84 nog in zijn lijstje staan. Dat zegt genoeg. Maar ook de F-104 en F-16 en…duizenden uren ervaring dus en navenant vrienden en verhalen. Opgeteld zijn het 160 verhalen van 47 luchtmachtvliegers die allemaal deels anoniem in hun eigen taal en woorden iets met ons willen delen. Dit boek is het vierde deel in een serie boeken uitgegeven door Martin Leeuwis -die ook jachtvlieger was- met verhalen door Nederlandse jachtvliegers.

De korte verhalen gaan echt over vanalles en nog wat. Van formatievliegen met 16 T-33’s in Canada in de jaren zeventig tot en met bijvoorbeeld lessen op de F-84. Een F-84 was er alleen maar in een eenzitter-versie. Bij de instructie met de F-84 zat er een bijzonder stoeltje naast de cockpit aan de buitenkant van een F-84F waarmee de instructeur dan lesgaf tijdens het taxiën, de run up-procedures en ook tijdens een gedeelte van de start t/m 60 kts (+- 110km/uur) en dan weer gas er af en remmen! Alles dus met het cockpitraam open en de instructeur aan de zijkant buiten! Dat waren nog eens tijden!

Of dan het verhaal van Tex die wat testuren maakte op een F-111 en ook ervoer hoe dat vliegtuig het deed op de automatische piloot tijdens het laagvliegen tussen de bergen door. Verticaal in sommige situaties! Lekker! Heerlijk ook dat verhaal van die vliegopleiding vanaf 1967 van Jab dat vertelt over de primaire situatie in dat barak  in Beauvechain waar de club van 20 leerlingen verbleef. Over het toen meemaken van die fameuze touch-roll-touch manoeuvre van Belgische piloot Paler in zijn Starfighter en de lessen van ‘Adjudant- CHEF Fisette die wel orgineel was met zijn strafjes ….als je je landingsgestel wat te laat uit deed op final; …de hele week lekker overal een Fouga-wiel met je meedragen. Super leuk ook dat verhaal van het luisteren naar een Europacupwedstrijd tijdens avondvliegen via de frequentie van het radiokompas. Humor! Maar ja, dan ben je natuurlijk wel afgeleid…Eerlijk overigens ook dat verhaal van Eric die toch bijna onbedoeld een beetje ‘out’ ging bij het maken van een 6G bocht in een PC-7.  Het was uiteindelijk niet een lekkere vlucht, maar met zijn uiteindelijke vliegcarrière op de heli kwam het gelukkig toch nog goed. En zo kan ik nog wel even door gaan. 160 verhalen dus!

Het boek heeft een A5 formaat en telt 192 pagina’s. Het bevat veel foto’s waarvan de meeste in kleur.  Een meer dan goede aanvulling op mijn boekenplank en heerlijk boekje dus voor deze winter op koude avonden. In feite is het hele boekje een soort van ‘trip down memory lane’… zittend in je fauteuil en in je andere hand een glas whisky of zo. Have fun!

Kopen? Doe dat dan via https://www.leeuwispubli.nl/