Jetblast

• Jetblast

Stephen Carbone
    Tate Publishing
    2014
    348 pg.

Dit boek is geschreven door Stephen Carbone, die meer dan 30 jaar in de luchtvaartindustrie heeft gewerkt. Aanvankelijk deed hij dit als specialist in luchtvaart beveiligingssystemen, maar later als onderzoeker bij de NTSB en als veiligheidsinspecteur bij de FAA. En dat is terug te zien in dit boek met als verhaallijn een reeks van ongelukken […]

Dit boek is geschreven door Stephen Carbone, die meer dan 30 jaar in de luchtvaartindustrie heeft gewerkt. Aanvankelijk deed hij dit als specialist in luchtvaart beveiligingssystemen, maar later als onderzoeker bij de NTSB en als veiligheidsinspecteur bij de FAA. En dat is terug te zien in dit boek met als verhaallijn een reeks van ongelukken met passagiersvliegtuigen ten gevolge van het vroegtijdig activeren van de motor reverser ( ja, dit soort luchtvaartwoorden zijn moeilijk te vertalen in het Nederlands) tijdens de vlucht. Daniël Tenace, de hoofdfiguur in dit boek, wordt als NTSB onderzoeker gevraagd om de oorzaak te vinden, voordat er nog meer fatale ongelukken gebeuren.

Het verhaal begint met een bijna catastrofe, doordat de reverser van motor nummer 2 tijdens de vlucht wordt geactiveerd. De ervaren bemanning weet het vliegtuig ondanks grote problemen veilig te landen. Het incident wordt niet als ongeval beschouwd door de NTSB en er wordt aanvankelijk ook geen onderzoek ingesteld. Maar dan vindt een tragisch ongeval plaats met een lijnvliegtuig, waarvan de reversers ook voortijdig geopend worden en het vliegtuig bij de landing crasht. Alle alarmbellen gaan rinkelen bij NTSB onderzoeker Tenace en hij start een onderzoek naar de oorzaak.

Dit onderzoekstraject wordt stap voor stap gevolgd. Verschillende scenario’s worden bekeken en Tenace komt steeds dichter bij de oplossing, ondanks een gebrek aan medewerking van zijn directe chef, die hem zelfs op veel fronten tegenwerkt. Nu wordt er in dit boek wel van de lezer verwacht, dat hij enigszins bekend is met de huidige moderne verkeersvliegtuigen en de in gebruik zijnde systemen en procedures, anders zijn sommige conclusies en bevindingen moeilijk te begrijpen.

Zeker in het begin is het een kwestie van veel namen onthouden en ook het verloop van het onderzoek wordt breed uitgesponnen, maar dan begint er zich een mooi en spannend plot te ontwikkelen en uiteindelijk wordt de oplossing gevonden tijdens een testvlucht met een spannende en dramatische ontknoping.
    Het is een fictief verhaal maar met een hoog realiteitsgehalte geschreven. Namen en plaatsen zullen bij de luchtvaartliefhebbers zeker bekend zijn. De schrijver is zeer goed op de hoogte van wat er zich in de luchtvaart afspeelt en is ook gezien zijn achtergrond bekend met de onderzoeksprocedures, die worden beschreven.

Een alleraardigst boek voor iedereen, die geïnteresseerd is hoe de onderzoekscommissies in de praktijk te werk gaan, om tot een oplossing te komen van het hoe en waarom van een vliegtuigcrash!