300th Review RAF in Camera – 100 Years on Display- Keith Wilson

• RAF in Camera – 100 Years on Display

Keith Wilson
    Pen and Sword Books
    2022
    472 pg.
    ISBN: 9781526752185

(English) When you are talking about the best series of aviation books, then this one is absolutely in my top 3! Why? Just because I can..and must be! This book is 472 pages and contains, just as the other 3 books that were
    published in the past years in this series, really beautiful pictures.

• Buy at Amazon.co.uk Koop bij bol.com

Als je het hebt over de beste series luchtvaartboeken, dan staat deze naar mijn mening absoluut in mijn Top 3! Waarom? Gewoon omdat het kan…en moet! Dit boek is 472 pagina’s dik en bevat net als de 3 overige boeken die de afgelopen jaren werden uitgegeven in deze serie echt hele mooie foto’s. Waar de vorige 3 boeken in beeld verhaalden over de RAF in de jaren 50, 60 en 70, gaat dit boek over de afgelopen 100 jaar dat de RAF ‘on display’ was bij vliegshows en specifiek de afgelopen feestelijkheden in het kader van 100 jaar Royal Air Force op 10 juli 2018. In dat kader was er een mooie flypast over Londen en Buckingham Palace. 103 vliegtuigen deden hier aan mee.

Het hele boek staat in het teken van optochten, parades en displays op de grond en in de lucht op allerlei manieren. In dat opzicht is dit boek al uniek. Ik ken namelijk geen enkel boek dat specifiek verhaalt over de geschiedenis van displays. Het boek start met een korte beschrijving van de eerste internationale vliegshow die in Frankrijk bij Reims gehouden werd. Ongeveer 250.000 mensen waren hierbij aanwezig. Daarna wordt een stap gemaakt naar de luchtvaart in de UK in het jaar 1910 toen pogingen werden gedaan om een challenge uit 1906 van de Daily Mail-krant te volbrengen. De challenge was om van Londen naar Manchester te vliegen of andersom met maximaal 2 landingen. Hendon werd hierbij gekozen als plek van vertrek. De Fransman Paulhan wist de challenge te winnen op 27 april 1910. Vanaf dat jaar waren er jaarlijks displays vanaf het vliegveld Hendon. Het moeten boeiende tijden geweest zijn. Tienduizenden bezoekers waren er en op Hendon startten zelfs enkele vliegschooltjes. In 1919 was er daarna een eerste belangrijke parade in het kader van de overwinning van de 1e Wereldoorlog. Er vlogen die jaren veel dubbeldekkers. Die waren qua constructie steviger en meer betrouwbaar dan enkeldekkers.

In het boek volgen daarna hoofdstukken waarbij ingezoomed werd op -laten we het zo zeggen- verder in de tijd en snellere en andere vliegtuigen; enkeldekkers, straalvliegtuigen, helikopters, grotere vliegtuigen, maar ook op allerlei recordpogingen en shows. De schrijver laat hierbij allerlei mooie en wetenswaardige momenten aan de orde komen zoals een race van de top van de toren van het postkantoor in Londen naar de top van get Empire State Building in New York….dat ging dan met Harriers vergezeld van VC-10 tankers. Maar ook allerlei bijzondere formaties en buitenlandse bezoekers komen de aan de orde, uiteraard in de vorm van mooie foto’s vanaf de grond en vanuit de lucht genomen. Zelf ben ik nogal gecharmeerd van de talloze foto’s met formaties van cold-war jets in kleur en zwart wit met Venoms, Gloster Meteors, Canberra’s, Lightnings, Starfighters, Phantoms, Vulcans, etc, etc, etc en dat weer allemaal in combinatie met elkaar of in de vorm van verschillende getallen of vormen. Het boek ‘mondt uit’ in een hoofdstuk over de Flypast en feestelijkheden rondom de 100e verjaardag van de RAF in 2018. Schitterende foto’s!

Keith Wilson is gewoon een ongelooflijke bofkont met zijn carrière als luchtvaartfotograaf die hij meer dan 35 jaar volhoudt. Het zal af en toe moeilijk geweest zijn! ; – ) Hij fotografeerde meer dan 2.000 verschillende vliegtuigen in alle mogelijke variaties. Daarnaast is het Wilson gelukt die foto’s op een mooie wijze te voorzien van goede leesbare informatie. Niet te veel detail, niet te algemeen,  maar precies goed voor de gemiddelde man die vooral visueel ingesteld is …en natuurlijk niet te vergeten de enkele vrouw die door dit boek heen zal bladeren. Wilson heeft de foto’s uiteraard niet allemaal zélf gemaakt, maar hij heeft -ook in dit boek- met smaak een mooie combinatie gemaakt van het verleden en verleden. Hulde. Dit boek, maar vooral ook de hele serie is een must-have voor elke liefhebber van de RAF en Britse luchtvaart…zoals ik. Ben benieuwd of er een vervolg komt. We’ll see! Uitgever Pen & Sword maakt de publicatie echt goed af door zeer mooi papier te gebruiken in combinatie met de keuze voor een mooi lettertype. Lijkt onbelangrijk, maar ondertussen o zo mooi en -prettig leesbaar! Met dit boek heb je een echt BOEK in je handen. Heerlijk.