292nd Review Sky Raider- Thomas Upson

• Sky Raider

Thomas Upson
    Sea Story Press USA Florida
    2022
    307 pg.
    B09VZJFNZ7

Een roman over de luchtvaart. Ik weet eigenlijk niet of dit boek wel thuis hoort bij AviationBookReviews.com, want de naam dekt niet helemaal de lading. Duke Thomas -de hoofdpersoon in deze luchtvaartroman- is een ‘ace’ tijdens de Eerste Wereldoorlog en een vlieger in dienst bij de toenmalige USAAF met een grote passie, namelijk de archeologie […]

Een roman over de luchtvaart. Ik weet eigenlijk niet of dit boek wel thuis hoort bij AviationBookReviews.com, want de naam dekt niet helemaal de lading. Duke Thomas -de hoofdpersoon in deze luchtvaartroman- is een ‘ace’ tijdens de Eerste Wereldoorlog en een vlieger in dienst bij de toenmalige USAAF met een grote passie, namelijk de archeologie van het Midden Oosten. Hij is gestationeerd in Noord Frankrijk en zijn aartsvijand is Manfred Von Richthoven een bekende Duitse ace en diens neef Max Wagner, een vlieger en bevlogen archeoloog die later zijn grote opponent wordt.

Het boek beschrijft zijn lucht- en grond gevechten, waarbij hij zelfs na een noodlanding vecht voor zijn leven met een Duitse infanterie officier. En daar beginnen dan de geromantiseerde avonturen van onze held. Bovendien wordt hij in een hospitaal in Parijs nog eens verliefd op een schitterende verpleegster terwijl hij nog recentelijk getrouwd is. Na een conflict met een meerdere wordt hij overgeplaatst naar de Egyptische woestijn en toegevoegd aan het Britse Expeditionaire Leger. Daar heeft hij ook de mogelijkheid om zijn grote hobby Egyptische archeologie te bestuderen en ontstaan zijn confrontaties met Max Wagner als aartsvijand en concurrerende onderzoeker.

Het boek bevat een flinke dosis oorlogsverhalen (niet helemaal realistisch), romantiek en vrij lange archeologische beschrijvingen over de oude Egyptische historie doorspekt met luchtgevechten en gevechten met de lokale Arabieren. Uiteindelijk wordt hij na enkele wraakacties van zijn vijanden (hij doodt o.a. de neef van zijn commandant) gedwongen om ontslag te nemen en vlucht hij samen met zijn geliefde Juliette op zoek naar nieuwe avonturen.

Het is eigenlijk een spannend jongensboek, want zijn avonturen zijn niet erg realistisch en lopen altijd goed voor hem af. Vlieg technisch klopt het allemaal en dat komt doordat de schrijver zelf een ervaren vlieger is met interesse voor de archeologie wat je allemaal terug ziet in het boek. Lekkere lectuur voor op vakantie, maar belangstelling voor de oude Egyptische historie maakt het wat verteerbaarder.