286the Review Luchtvaartkunst- werk en leven van Thijs Postma- Thijs Postma

2021
    Dutch, English
    386 pg.
    9789083024523

‘Deze’ wilde ik graag hebben voor op mijn boekenplank. Geen e-book, maar een echt boek. Zeg maar gewoon dik 2 kilo boek schoon aan de haak deze keer!

Boekbespreking Luchtvaartkunst- werk en leven van Thijs Postma- Thijs Postma

‘Deze’ wilde ik graag hebben voor op mijn boekenplank. Geen e-book, maar een echt boek. Zeg maar gewoon dik 2 kilo boek schoon aan de haak deze keer! Een boek dat slecht is voor de boekenplank zelf, want je planken trekken er krom van. En dan is dit ook nog eens een bijzonder boek. Tenminste, dat is het boek in mijn ogen omdat boeken van dit genre gewoonweg niet zo veel gemaakt worden.

We kennen Thijs Postma natuurlijk van zijn mooie -ik noem het- werken die hij maakte en nog steeds maakt van allerlei vliegtuigen. In dit boek beschrijft hij de 87 jaren van zijn leven in een soort autobiografie die een combinatie is van tekst en vooral veel afdrukken van zijn schilderijen. Het boek bevat één hoofdstuk in letters over zijn levensloop en 16 hoofdstukken met afdrukken. Heerlijk voor als je van ‘kijken’ houdt! In het eerste hoofdstuk beschrijft Thijs Postma zijn leven. Van geboorte tot militaire dienst; van zijn tijd in en na de Tweede Wereldoorlog tot- zijn werk als tekenaar in de reclamewereld en natuurlijk van zijn fascinatie van vliegtuigen tot zijn reizen, hobby’s en publicaties. Er staan heel persoonlijke details in het boek rondom zijn ouders die gescheiden waren in 1940; de pittige tijd in en na de oorlog; het weerzien van zijn vader na de oorlog, grappen en grollen tijdens de dienstplicht, maar ook over het liften naar Frankrijk met een van zijn dienstvrienden en over zijn eerste kamer aan de Bosboom Toussainstraat in Amsterdam die hij voor 75,- gulden huurde per maand… maar dan wel zonder damesbezoek (red. dat moet afzien geweest zijn!?). Eigenlijk heel aardig dat de schrijver dit zo over zich opgetekend heeft. Dit geeft het boek nog meer kleur dan het al heeft. Daarna beschrijft hij hoe hij publiciteit kreeg voor de verschillende werken die hij maakte voor de reclamebureaus waarvoor hij kort werkte en daarna als zelfstandige. En ja, we weten inmiddels dat zijn fascinatie bij de luchtvaart zat, mede ontstaan in en vanuit de oorlogsjaren.

In alle volgende 16 hoofdstukken daarna komen zijn tekeningen aan de orde, handig onderverdeeld in chronologische periodes vanaf de Eerste Wereldoorlog tot en met heden met her en der specifieke aandacht voor onder andere de KLM, de chartermaatschappijen, recreatieve luchtvaart, helikopters en opengewerkte tekenen. Kenmerkend voor zijn werken zijn onmiskenbaar de mooie kleuren, de ‘actie’ en levendigheid in combinatie met een lokale ‘touch’ die afstraalt van de werken en de diversiteit van luchtvaarttuigen. Toch ook wel een beetje duidelijk is waar de grote fascinaties liggen van Thijs Postma, tenminste, dat meen ik te mogen concluderen na het bekijken van de verzameling werken in dit boek; Zo zijn er enkele schitterende werken opgenomen van Constellations en andere andere Propvliegtuigen van de KLM, maar ook vele werken van civiele oude Fokkers en Koninklijke Luchtmacht waar alle toestellen die gevlogen hebben, ook verwerkt zijn in een afbeelding.

De afbeeldingen hebben voor mij gemeen dat je even in het moment van het beeld gezogen wordt; met een beetje fantasie vlieg je zélf in oude vliegboten, snuif je Constellation- sfeer, maak je snel hoogtemeters met Starfighters en de Engelse Lightning of maak je je klaar voor de landing in een Hawker Sea Fury op  vliegdekschip Karel Doorman.

Het hoofdstuk aangaande de levensloop van Thijs Postma is geschreven in de Nederlandse taal met afsluitend een Engelse samenvatting. Verder vind je bij alle afdrukken een korte informatieve toelichting van enkele zinnen in Engels en Nederlands. Alle werken zijn in de originele kleuren weergegeven en afgedrukt op mooi papier. Totaal dus 386 pagina’s aan luchtvaartgeschiedenis die met veel aandacht, manuren opgetekend zijn en niet meer verloren gaan. Al met al een mooie publicatie van H&G.