280th review Jachtvliegers vertellen hun verhaal – Gerrit Boxem

• Jachtvliegers vertellen hun verhaal

Jachtvliegers vertellen hun verhaal
    Martin Leeuwis Publicaties
    2021
    220 pg.
    9789490008239

280th review Jachtvliegers vertellen hun verhaal – Gerrit Boxem Grappig en bijzonder boekje is dit! Dit boek is uniek in zijn soort zou ik zeggen. We kennen van uitgever Martin Leeuwis wel de boeken met allerlei grappige en bijzondere verhalen uit de militaire en civiele luchtvaart, maar dit boekje is weer apart omdat het van […]

• 280th review Jachtvliegers vertellen hun verhaal – Gerrit Boxem

Grappig en bijzonder boekje is dit! Dit boek is uniek in zijn soort zou ik zeggen. We kennen van uitgever Martin Leeuwis wel de boeken met allerlei grappige en bijzondere verhalen uit de militaire en civiele luchtvaart, maar dit boekje is weer apart omdat het van 27 specifieke luchtmachtpiloten allerlei korte anecdotes bevat uit de jaren 50 en 60 met her en der wat uitspattingen naar de jaren 70 en 80. De korte verhaaltjes zijn een verzameling van de verhaaltjes zoals die eerder verschenen in het luchtvaarttijdschrift ‘Onze Luchtmacht’. De verhalen zijn geschreven en verzameld door Gerrit Boxem die van jongs af aan schrijft over luchtvaart.

Het boek bevat 27 hoofdstukken met per vlieger een korte inleiding en daarna meestal 3 tot 6 korte verhaaltjes, soms meer. Neem nou de verhalen van Evert Motshagen waarvan extra veel verhalen zijn opgetekend. Onder andere over zijn opleiding in Nederland en de VS. Tijdens zijn eerste solovlucht aldaar de weg kwijtraken en dan via een lokale watertoren de locatie weer vinden. Dan de overstap van het ene op het andere toestel en een gear up landing op Eindhoven met een Thunderstreak. Aldus na tot stilstand gekomen en 100m te zijn weg gerend er achter komen dat de motor nog aan stond…en dan terug rennen om de motor alsnog uit te zetten…uhh jah! En dan de oefenvlucht met een T-33 waarbij het vliegtuig onbestuurbaar raakte en hij aan een parachute eindigde. Een tijd later de overstap naar de F-104 en dan een groep parachutisten bijna raken en dan nog een overstap naar de F-16. Wat moet dat een mooie carrière geweest zijn. Komt wat ongenuanceerd over zoals ik het hier kort opteken, maar met al die conversies en grote technische ontwikkelingen in de vliegtuigen moeten het toch bijzondere jaren geweest zijn.

Of neem de verhalen die opgetekend zijn van Piet Bontekoe. Geboren in 1932 en dan op de F-86 Sabre mogen vliegen die ook ‘s nachts kon opereren. Ook hier weer een verhaal van een collega die de weg kwijt raakte en uiteindelijk ergens aan de Franse kust in een cafeetje belande. Er waren gewoonweg meer risico’s verbonden aan het vliegen. Piet werd omgeschoold om op de F-104 te kunnen gaan vliegen en hij vloog in die tijd met Claus (nee, niet Bernhard) een rondje over Nederland en Drakensteyn vanaf Leeuwarden. Dat soort en nog veel meer. Mooi verhaal ook van Hans van der Werf die samen met een collega met twee Thunderstreaks vanaf Eindhoven even naar de Franse Riviera vloog en weer terug. Er waren klachten over binnen gekomen (‘laag en hard’) maar niemand die door had hoe het nou precies zat. Wat een tijd.

Anyway, ik kan zo even door gaan, maar dat doe ik niet! Het moet een verrassend boekje voor je blijven! Het boekje is 220 pagina’s dik en gedrukt op A5-formaat, mooi vorm gegeven en bevat talloze foto’s die de verhalen extra laten leven. Veel van die foto’s zijn ‘echt’, anderen zijn ‘geshopt’, maar dat is heel mooi gedaan vind ik persoonlijk.

Al met al dus een mooie aanwinst voor mijn oog en de boekenplank! Thanks Gerrit en Martin! Boekje overigens verkrijgbaar via o.a. Www.leeuwispubli.nl