159th Review Air War Normandy- Richard Townshend Bickers

• Air War Normandy

Richard Townshend Bickers
    Pen & Sword Aviation; Reprint edition
    2015
    176 pg.
    ISBN-10: 1473837952 ISBN-13: 978-1473837959

Er zijn veel boeken geschreven over de landingen op Normandië, ook wel genoemd D-Day. Dit boek verhaalt specifiek over de luchtstrijd, die er voorafgaand, tijdens en na de landingen heeft plaats gevonden. Beide partijen, de geallieerde – en de Duitse zijde vertellen hun verhaal en persoonlijke ervaringen. Tijdens de voorbereidingen op D-Day werd bijvoorbeeld reeds […]

Er zijn veel boeken geschreven over de landingen op Normandië, ook wel genoemd D-Day. Dit boek verhaalt specifiek over de luchtstrijd, die er voorafgaand, tijdens en na de landingen heeft plaats gevonden. Beide partijen, de geallieerde – en de Duitse zijde vertellen hun verhaal en persoonlijke ervaringen. Tijdens de voorbereidingen op D-Day werd bijvoorbeeld reeds lang  tevoren door de Engelse Coastel Command boven de wateren rond zuid-oost en zuid-west Engeland gepatrouilleerd en intensief jacht gemaakt op de Duitse U-boten. Bij voorbaat moest uitgesloten worden dat de vele landingsvaartuigen en oorlogsschepen ten prooi konden vallen aan de U-boten.

Ook bij de vele afleidingsmanoeuvres voor D-Day werd de RAF intensief betrokken door het op grote schaal strooien van aluminium stroken om de Duitsers te misleiden. Dit betekende intensief en nauwkeurig formatievliegen om op de Duitse radarschermen grootschalige vlootbewegingen te simuleren natuurlijk niet in de buurt van het Normandische landingsgebied.

Ook het bombarderen van gebieden ten oosten van Le Havre en boven het Nauw van Calais als afleidingsmanoeuvre bedoeld, was minstens zo intensief als boven het landingsgebied zelf. Om aan te geven dat dit ook niet zonder gevaar was verloor de RAF en de USAF in de 2 maanden voor de landingen alleen al, samen bijna 2000 vliegtuigen en 12.000 bemanningsleden. De landingen hadden toen nog niet eens plaats gevonden!

En zo wordt elk facet van de luchtoorlog in deze periode beschreven. Fascinerend zijn vooral de hoofdstukken die de enorme inzet van de luchtvloot tijdens de landingen beschrijven. Hierdoor had de Duitse Luftwaffe geen kans en hadden de Geallieerden 100 % luchtoverwicht, maar ten koste van ook  verliezen aan eigen zijde door botsingen en luchtafweer van eigen troepen. Op de dag voor D-Day, de dag zelf en de dag erna werden meer dan 25.000 vluchten uitgevoerd.

Op een gegeven tijdstip vlogen boven de landingsvloot binnen een gebied van enige tientallen vierkante kilometers enige duizenden vliegtuigen van jagers tot bommenwerpers, transport- en verkenningsvliegtuigen terwijl de lucht verduisterd werd door rookwolken van het slagveld en de slechte weersomstandigheden het zicht er niet beter op maakte. Het boek beschrijft ook luchtoperaties aan Duitse zijde; de aanvallen met torpedobommenwerpers op de Engelse oorlogsschepen en speciaal de slecht bewapende mijnenvegers door de Duitse vliegers worden toegelicht.

Om de jachtvliegtuigen dicht naar het front te brengen werden vliegvelden direct achter het front aangelegd en verplaatst naarmate de geallieerden optrokken. De vliegers woonden dan ook onder zeer primitieve omstandigheden en er was geen sprake van de gebruikelijke luxe voor onze luchthelden. Alles moest geïmproviseerd worden. Van onderhoud tot aanvoer van benzine en munitie.

Ook de Duitse jachtvliegers hadden het zwaar te verduren. Hun persoonlijke ervaringen gesteund door interviews komen ook aan bod in dit boek. De enorme verliezen aan beide zijden ook door eigen luchtafweergeschut en de bombardementen op eigen troepen zijn indrukwekkend en verbijsterend beschreven. De RAF werd een meester genoemd in grondaanvallen, doordat zij tactieken hadden ontwikkeld om Duitse doelen in het achterland trefzeker te kunnen uitschakelen zonder veel burgerslachtoffers te maken. Een mooi voorbeeld werd genoemd het bombardement op het Gestapo hoofdkwartier in de Euterpestraat in Amsterdam. Het lag midden in een woonwijk, maar alleen het gebouw zelf werd plat gebombardeerd door 4 Typhoons van het 263 squadron.

De huizen er omheen bleven onbeschadigd. Als kind was ik er zelf getuige van. Wij woonden er enige honderden meters vandaan en ik zal de laag overvliegende jagers nooit vergeten. Kortom een boek dat de vele facetten rondom D-Day met betrekking tot het luchtwapen van de Geallieerden en de Duitse luchtmacht uitvoerig beschrijft, aangevuld met interviews en persoonlijke verhalen van betrokkenen van beide zijden. Ook een flink aantal zwart-wit foto’s uit die periode zijn in het boek opgenomen. Veel zaken die beschreven worden waren absoluut nieuw voor mij. Het boek bevat 174 bladzijden en is met een mooi geïllustreerde soft cover uitgevoerd.

Daarom lezen en nooit meer vergeten.