146th Review WINGS: FLYBOY – Tom Palmer

• Wings: FLYBOY

Tom Palmer
    Barrington Stoke
    2016
    88 pg.
    978-1-78112-535-9

Een boek voor kinderen (8-12 jaar) laat je natuurlijk lezen en reviewen door een kind! Mijn eigen dochter las het….. ‘Leuk’, ‘Anders’ en ‘onverwacht’ noemde mijn dochter het boekje. Het is namelijk niet een verhaal dat je elke dag leest. Het is een boek voor kinderen en pubers, maar kan ook door volwassenen gelezen worden. […]

Een boek voor kinderen (8-12 jaar) laat je natuurlijk lezen en reviewen door een kind! Mijn eigen dochter las het…..

‘Leuk’, ‘Anders’ en ‘onverwacht’ noemde mijn dochter het boekje. Het is namelijk niet een verhaal dat je elke dag leest. Het is een boek voor kinderen en pubers, maar kan ook door volwassenen gelezen worden. Voor beide doelgroepen is het namelijk wel een grappig verhaal.

Het boek is een fictief verhaal over een jongen -Jatinder- die op voetbalkamp gaat en slaapt bij een oudere man en vrouw. De locatie van het voetbalveld is bij een oud vliegveld uit de eerste wereldoorlog dat nog gebruikt wordt door straaljagers.

De oude man geeft aan Jatinder een boek over een ace gevechtspiloot en vanaf dat moment wordt Jatinder meegezogen in een avontuur. Jatinder komt in een soort van droom terecht die niet van echt te onderscheiden is. Hij vliegt in een vliegtuig dat uiteindelijk een noodlanding moet maken. Terwijl hij de noodlanding maakt komt hij bij een Duits kamp en dan springt ie uit het vliegtuig. Het vliegtuig ontploft verder op en Jatinder denkt dat ie vervolgens gevangen wordt. Hij wordt echter niet gevangen genomen en de mensen doen erg aardig tegen hem en dan laten zij hun nieuwe vliegtuigen zien. Uiteindelijk gaat ie met de trein terug naar het kamp van de Engelsen waar hij geruild wordt voor een gevangen genomen Duitser. Onderweg naar het Engelse kamp maakt hij de treindeur open met een mes dat hij gestolen had bij het eten. Dan ziet ie nieuwe vliegtuigen van de Duitsers die hij in brand wil steken. Hij wordt hierbij echter ontdekt en er worden geweren op hem gericht…dan springt hij…de enige manier om te ontsnappen…..en ontdekt hij ook wie hij was in de droom (!)…of was het geen droom?!

Mijn dochter vond het een boeiend verhaal dat lekker weg leest. Er staan diverse  tekeningen in die het boekje aantrekkelijker maken te lezen. Het boek is voor oudere kinderen en pubers. In de voor- en achterkaft vind je een uitknipbare Sopwith Camel waarmee je alles nog realistischer kunt beleven! Al met al een leuk verhaal en een mooi concept.

Mijn dochter vond het boek 5 punten waard en wil nog wel een boek lezen van Tom Palmer!