141st Review Blue Diamonds- Michael Napier

• Blue Diamonds

Michael Napier
    Pen and Sword Bookds
    2015
    320 pg.
    9781473823273

De schrijver heeft in dit boek nauwgezet alle wapenfeiten verzameld van het 14de squadron van de RAF in de periode 1945-2015. Wie kan dat beter doen dan Michael Napier, die zelf lange tijd bij dit squadron heeft gediend en daar ook een mooi boek over heeft geschreven (Tornado boven Tigris). Dit boek is echter heel […]

De schrijver heeft in dit boek nauwgezet alle wapenfeiten verzameld van het 14de squadron van de RAF in de periode 1945-2015. Wie kan dat beter doen dan Michael Napier, die zelf lange tijd bij dit squadron heeft gediend en daar ook een mooi boek over heeft geschreven (Tornado boven Tigris). Dit boek is echter heel andere kost. Vanaf de oprichting van het squadron in 1915 tot op heden hebben de Blue Diamonds, zoals het squadron is genoemd, veel wapenfeiten op hun naam staan, maar de schrijver heeft zich beperkt tot de periode na de tweede wereldoorlog.

Hij heeft nauwgezet alle gebeurtenissen zoals oefeningen, acties, oorlogshandelingen, calamiteiten en organisatorische zaken in chronologische volgorde beschreven, met de namen en achtergrond van de betrokken personen en voorzien van vaak humoristisch commentaar.

Opmerkelijk is dat de Blue Diamonds in deze periode met de introductie van nieuwe vliegtuigtypen ook steeds nieuwe taken toebedeeld kregen. Elk nieuw type vliegtuig betekende automatisch andere operationele doelen en dat varieerde dus van luchtverdedigingstaken (de Vampire en de Hunter) tot tactische bombardement opdrachten (de Canberra, Phantom en Tornado). Het grootste deel van deze periodes (90 pagina’s) wordt gewijd aan de inzet van de Tornado. Dit is niet verwonderlijk aangezien Napier in die periode ook als Tornado vlieger diende.

Vooral de periode van de koude oorlog wordt interessant beschreven. De vele oefeningen in die periode, waarbij opvallend grote hoeveelheden vliegtuigen ingezet werden (we hebben het hier over soms meer dan 1.500 kisten) en massale dog fights -waarbij wel zo’n 50 kisten betrokken konden zijn- met daarbij de nodige incidenten en ongevallen.

Ook de inzet in het buitenland van de Blue Diamonds neemt een belangrijk deel van het boek in. Mooi is het gedeelte over de jaarlijkse formatievlucht op de verjaardag van de Koningin van Engeland. In bijna elk boek dat ik over de RAF lees komt de formatievlucht op deze dag ter sprake en elke keer lees ik hoe problematisch en complex dat was. Gelukkig is er nooit iets gebeurd dankzij de ervaring van de bemanningen.

Wat mij echt opvalt is de grote omschakeling van taken en vliegtuigen van het 14de squadron in de beschreven periode en de betrekkelijk korte termijn dat de verschillende vliegtuig typen door de jaren heen werden ingezet. De schrijver heeft ontzettend veel research moeten doen om zo gedétailleerd de gebeurtenissen vast te kunnen leggen. Well done!

Het is een mooi ingebonden boek, zeer goed verzorgd, 320 bladzijden met erg veel foto’s, kaarten en tekeningen van de gebruikte vliegtuig typen en met achterin een appendix met de achtergrond van de genoemde bemanningen en de vliegtuigen die zijn ingezet in deze periode. Dit boek is een historisch document speciaal aanbevolen voor iedereen die in deze periode bij het 14de squadron heeft gediend, maar ook voor andere geïnteresseerden. Het geeft namelijk ook een goed inzicht in de dagelijkse gang van zaken op squadron niveau door de jaren heen met name in de periode van de Koude Oorlog en de oorlogen in de Balkan, Afghanistan en Iraq.