132nd Review- A fighter command Station at War – Mark Hillier

• A Fighter Command Station at War

Mark Hillier
    Pen and Sword Books
    2015
    214 pg.
    9781473844681

Leuk boekje is dit! Het boek trekt al gelijk de aandacht door haar handzame format met een Spitfire in kleur op de voorpagina. Het boek is een fotoverslag van RAF Westhampnett vanaf de tijd van de Battle of Britain (vanaf 10 juli 1940 duurde die ongeveer 3,5 maanden) en later met een sterke focus op […]

Leuk boekje is dit! Het boek trekt al gelijk de aandacht door haar handzame format met een Spitfire in kleur op de voorpagina. Het boek is een fotoverslag van RAF Westhampnett vanaf de tijd van de Battle of Britain (vanaf 10 juli 1940 duurde die ongeveer 3,5 maanden) en later met een sterke focus op de tweede wereld oorlog.

Het veld ligt overigens aan de zuid kust van Engeland bij Chichester en heet tegenwoordig Goodwood Aerodrome. Een ‘gewoon’ vliegveld omdat je er photo (5)‘gewoon’  naar toe kunt vliegen, maar tevens ook een bijzonder vliegveld omdat het een rijke geschiedenis heeft en er een racebaar om het vliegveld heen gebouwd is. Het vliegveld ligt op de kaart net links van het beroemde Tangmere dat niet meer als vliegveld te herkennen is. Schrijver Mark Hillier vliegt overigens zelf ook op Goodwood.

Het boek telt dik 200 bladzijdes en meer dan 250 zwart wit foto’s. Langs 6  hoofdstukken is het boek opgebouwd en deze hoofdstukken zoomen met name in op de heftige tijd in de Tweede Wereldoorlog. Uiteraard komt de Battle of Britain uitgebreid aan de orde, maar ook de functie van het veld verder op in de oorlog als startbasis voor de vele aanvallen die de geallieerden uitvoerden op het Europese continent. Veel foto’s met interessante bijschriften vertellen maximaal beeldend hoeveel er wel niet allemaal gebeurd is. Te veel om hier allemaal op te kunnen noemen maar, feit is helaas ook dat veel mensen die op de foto staan de oorlog niet hebben kunnen navertellen.

image4Mark Hillier heeft voor het boek een mooie collectie aan foto’s verzameld. De foto’s laten behalve mooie vliegtuigen ook veel mooie gezichten van fantastische mensen zien. Gezichten die lachen, gezichten die ernst uitstralen en vooral ook gezichten die commitment en kameraadschap tonen. De schrijver heeft zich breed georiënteerd en verdiept in de geschiedenis van het veld en vooral ook in die van de mensen op de foto’s. Dit levert interessante toelichtingen en tekst op over missies, het dagelijkse leven, ongelukken, etc. Indrukwekkend is trouwens de lijst van de squadrons die op het veld gestationeerd waren.

Mark Hillier heeft Goodwood Aerodrome en vooral hen die vanaf deze basis vochten een mooi eerbetoon gebracht met dit boekje boordevol boeiende historische details.

#LestWeForget!