118th Review Men of the Battle of Britain- Kenneth G. Wynn

• Men of the Battle of Britain

Kenneth G. Wynn
    Frontline Books
    2015
    584 pg.
    9781473847675

Men of the Battle of Britain….Dit boek is toch wel het meest bijzondere boek op mijn boekenplank. Het is de derde editie van een boek dat in 1989 voor het eerst uit kwam. Het boek is een soort bijbel van ‘The Few’ die vlogen in de Battle of Brittain. Ongeveer 3.000 mensen die behoorden tot […]

• Buy at Amazon.co.uk Koop bij bol.com

Men of the Battle of Britain….Dit boek is toch wel het meest bijzondere boek op mijn boekenplank. Het is de derde editie van een boek dat in 1989 voor het eerst uit kwam. Het boek is een soort bijbel van ‘The Few’ die vlogen in de Battle of Brittain. Ongeveer 3.000 mensen die behoorden tot de ‘aircrew’ in deze dagen staan in dit boek vermeld met onder andere naam, rang, functie, nationaliteit, squadron, foto -indien beschikbaar- en een korte geschiedenis van hun carrière en leven in opgenomen. Het zijn hoofdzakelijk ‘Pilots’, maar ook ‘Radar Operators’, ‘Air Gunners’, ‘Observers’ en ‘Wireless Operators’ zijn in het boek opgenomen.

Het boek is een ode aan de mensen aan wie we heden te danken hebben dat we in vrijheid kunnen leven. De ongekende prestaties van deze mensen in de zomer en herfst content van 1940 hebben het tij van de Tweede Wereld Oorlog gekeerd en dit zorgde er voor dat de Duitsers het Verenigd Koninkrijk niet konden innemen en hiermee een zeer belangrijk bruggenhoofd naar de rest van Europa voor de geallieerden bereikbaar bleef en later in de oorlog ook als zodanig gebruikt werd. Churchill sprak er later de legendarisch geworden woorden over; “Never, in the field of human conflict, was so much owed by so many to so few.” Mooier en beter kan het niet omschreven worden. Van de 3.000 mensen die vlogen zouden er ongeveer 500 sterven tijdens de Battle of Brittain.

De mensen staan weergegeven op alfabetische volgorde. De stukjes tekst variëren in lengte afhankelijk van de beschikbare informatie. Ze bevatten interessante informatie over de ervaringen van de aircrew zoals types die door hen neergeschoten werden, luchtgevechten waar aan deelgenomen is, een vliegtuig waarmee per ongeluk gebotst werd (!), ontsnappingen per parachute, etc. etc. Boeiend om te lezen dus.

Dit schitterend uitgevoerde boek met bladzijden groter dan A4 is met 3 kg het zwaarste luchtvaartboek op mijn boekenplank en bevat geen gegevens over de Battle of Brittain zelf. Die vind je in een van de honderden overige boeken die geschreven zijn over deze ‘Battle’. Het boek is ten opzichte van de vorige versie wederom geupdate met aanvullende informatie over de mensen en foto’s. Het werk van Kenneth G. Wynn is gezien de aard van de informatie en de historische waarde die het boek door de tijd gekregen heeft erg waardevol en The Battle of Britain Memorial Trust is momenteel mede uitgever van dit boek. Als je het boek in je handen hebt voelt het al indrukwekkend en een mooiere ode op papier had er voor ‘The Few’ niet gemaakt kunnen worden. Many thanks to Kenneth G. Wynn. De zesde ster is voor The Few zélf.