37th Review- 6th june 1944 Overlord- Serge Saint-Michel, Mister Kit, ea

Serge Saint-Michel, Mister Kit, ea
    Orep
    2010
    English, French, Dutch
    82 pg.
    978-2-8151-0041-0

Er staat een schitterende Hawker Typhoon op de kaft van dit bijzondere stripverhaal en dus kocht ik het boek. Behalve dat er vele mooie tekeningen in staan is het verhaal dat door de tekeningen en balonnetjes vertelt wordt ook nog eens leerzaam. Operatie ‘Overlord’ is namelijk de operatie die uiteindelijk leidde tot de bevrijding van […]

Er staat een schitterende Hawker Typhoon op de kaft van dit bijzondere stripverhaal en dus kocht ik het boek. Behalve dat er vele mooie tekeningen in staan is het verhaal
    dat door de tekeningen en balonnetjes vertelt wordt ook nog eens leerzaam. Operatie ‘Overlord’ is namelijk de operatie die uiteindelijk leidde tot de bevrijding van Europa en mede het einde van de 2e wereldoorlog inluidde.

Het stripverhaal start met Spitfires die in Normandië Duitse eenheden beschieten. Deze beschietingen maakten samen met o.a. bombardementen in Normandië en bij Calais en een aantal schijnbewegingen van legeronderdelen elders in Europa deel uit van de ‘inleidende beschietingen’ (Napoleon begon hier ooit mee) die de voorbereiding vormden voor de landing van veel manschappen uit met name de US, UK en Canada in Normandië. In het binnenland van Frankrijk zorgde het Franse verzet ondertussen voor allerlei sabotage- acties die moesten voorkomen dat de Duitsers makkelijk konden blijven communiceren en troepen konden aanvoeren naar Normandië als het eenmaal zo ver was.

Het boek laat mooi in chronologische volgorde zien wat er vanuit de UK gebeurde aan voorbereidingen; welke besluiten er werden genomen; wat de dilemma’s waren in de besluitvorming; wie de belangrijkste leiders waren aan geallieerde en Duitse kant en uiteraard alle highlights van de operatie. Het primaire doel was om de kustgebieden te veroveren en veilig te stellen om hier vervolgens een kunstmatige haven te kunnen aanleggen. Dit gebeurde bij Arromanches.

Ik had me nooit zo verdiept in deze hele operatie. Uiteraard kende ik ‘D-day’ wel, maar toen ik laatst zélf naar Normandië ging en mij ter voorbereiding een beetje ingelezen had, werd mij de grootsheid van deze operatie duidelijk. Vele onderdelen van de kunstmatige haven liggen nog gewoon zichtbaar op het strand en in het water en er zijn vele musea en oorlogskerkhoven aan de kust en in het achterland van de beroemde stranden zoals Utah-, Omaha-, Gold-, Juno- en Sword-beach.

Het boek is verschenen in drie talen (Engels, Frans en Nederlands) en laat goed de rol van de enorme aantallen vliegtuigen bij deze operatie zien; Meer dan 1000 bommenwerpers, meer dan 1000 vliegtuigen met para’s, vele grote zweefvliegtuigen en jachtvliegtuigen hadden een rol in deze unieke operatie. Door het hele boek heen komt de Hawker Typhoon aan de orde. Dit jachtvliegtuig -waarmee het overigens gevaarlijk vliegen was- werd leverbaar in 1944 en was krachtiger dan de de jachtvliegtuigen van de Duitsers. Het toestel speelde een cruciale rol tijdens en in de eerste weken na de operatie. Vele Typhoons werden neergeschoten tijdens de dapper gevlogen missies van met name de Engelsen die met dit type vlogen. Vaak hadden de toestellen te kampen met technische problemen of brak er brand uit tijdens de opstart en run up van de toestellen. Niet gek dat er nog maar één vliegend exemplaar te vinden is. Een groot 1:1 namaak exemplaar hangt van het toestel hangt overigens in het grote Memorial museum in Caen. Een interessante documentaire is trouwens te vinden via http://www.youtube.com/watch?v=qexMo-2ZLos. Kijk ook op wikipedia met ‘operation overlord’.