288th Review Continue to hold – Gary Clark

Gary Clark
    Swamp Productions /Martin Leeuwis Publication
    2021
    160 pg.
    978-94-90008-260
    Review written by: Rene Verjans

288th Review Continue to hold – Gary Clark Grappig boekje dit! Helemaal over ATC en de ATC-wereld! En dat die ATC wereld allemaal humor in zich heeft, is goed gezien door deze kunstenaar. Het 160 pagina’s tellende boekje zit boordevol cartoons en andere humor. De cartoons zijn allemaal van de hand van Australiër Gary Clark […]

• 288th Review Continue to hold – Gary Clark

Grappig boekje dit! Helemaal over ATC en de ATC-wereld! En dat die ATC wereld allemaal humor in zich heeft, is goed gezien door deze kunstenaar. Het 160 pagina’s tellende boekje zit boordevol cartoons en andere humor. De cartoons zijn allemaal van de hand van Australiër Gary Clark wiens leven in het teken staat van de luchtvaart enerzijds en het maken van cartoons anderzijds. Ooit zat hj op de ‘school voor de kunsten’ en daar leerde hij cartoons tekenen. Hij vliegt overigens zelf ook al vanaf z’n 15e, dus hij weet waar hij het over heeft. Hij vloog zweefvliegtuigen en stapte over naar een PPL in de General Aviation en dat laatste bracht hem ertoe een nieuwe ‘personage’ te ontwikkelen voor zijn cartoons; ‘de ATC-eend’; de eend die kwaakt om alles een beetje netjes te laten verlopen in de lucht. En dat met humor! Ik spreek persoonlijk al jaren met mensen van de luchtverkeersleiding….en ja, zo nu en dan moet ik inderdaad ook echt een beetje lachen om vanalles dat voorbij komt op de frequenties; van mensen die het Engels niet helemaal begrijpen of spreken en waarvoor alles 6 keer herhaald moet worden tot wat kleinere maar ook iets grotere misverstanden.

Het boek bevat 450 korte cartoons en ook wat ‘communicatie’ tussen ATC en vliegtuigen die daadwerkelijk hebben plaatsgevonden of verzonnen zijn, maar waar of niet, ze zijn in ieder geval wel grappig om te lezen. In de cartoons zitten naast de ATC- eend ook andere eenden; eentje heeft altijd vliegles en kan na 5000 vlieglessen nog steeds niet vliegen; de vlieginstructeur-eend; de ‘expert-eend; moeraseenden die luchtvaart leuk vinden en andere ‘official-eenden’ in verschillende varianten.

Gary Clark maakt al sinds 1981 cartoons en die zijn sindsdien verschenen in verschillende boekjes. Ik heb er al enkele op de boekenplank staan en moet zeggen dat ik het altijd wel weer vermakelijk vind er een aantal te lezen. De cartoon-verhaaltjes zijn in de meeste gevallen 3 kleine plaatjes groot maar er zijn er ook die langer zijn. Moet zeggen dat ik erg gecharmeerd ben door dit boek. De lay out, compositie en ATC teksten zijn door Martin Leeuwis en dit boek is een joint venture tussen hem en de Australische tekenaar. Het is gewoon de eenvoud en die gecombineerd met humor die het leven met dit boekje toch weer een beetje luchtiger en leuker maakt.

Gary ga alsjeblieft door met tekenen! Looking forward to your next book, so no ‘final and full stop’ but a ‘touch and go’!

Koop het boekje via www.humor.aero of www.swamp.com.au voor bijna niets!