284th Review Britain’s Glorious Aircraft Industry- 100 Years of Success, Setback and Change- J. Paul Hodgson

496 pg.
    9781526774668
    Review written by: René Verjans

Passionate book!

Review Britain’s Glorious Aircraft Industry- 100 Years of Success, Setback and Change

Een ‘echt’ boek!

Ja, dit is wel een echt boek om maar zo te zeggen! Hier is echt heel veel uurtjes speurwerk in gaan zitten om dit op deze manier opgeleverd te krijgen. Hodgson raakte al vroeg gefascineerd door de luchtvaart en wilde vliegtuigen gaan ontwerpen. Hij deed een opleiding Aeronautical engineering en vroeg een stageplek aan bij Avro. Dat was de start van zijn carrière in de Engelse Luchtvaartindustrie. Hij schopte het tot Chief designer bij BAE Systems dus hij weet waar hij over schrijft. 17 jaar na zijn pensionering had hij behoefte om wat zaken op papier te gaan zetten. Het monde allemaal uit in dit mooie boek. Ik zet dit boek graag op mijn boekenplank want sinds lang heb ik een voorliefde voor ‘British design’ oftewel een fascinatie voor de Engelse Luchtvaart. Denk even aan de Lancaster, Spitfire, Hurricane, Typhoon (2 maal!), Blackburn Beverly, Harrier, Tornado en ja de Vampire en zo kan ik nog wel even door gaan.

Het boek wil een beschrijving zijn van de ontwikkelingen in de Engelse luchtvaartindustrie, lees concreet de fabrieken die motoren, vliegtuigen, helikopters fabriceren en nog steeds verder door ontwikkelen. Het boek start ‘echt’ met de eerste ballonnen, en de eerste vliegtuigen van Short Brothers, Handley Page Compagny en Sopwith en eindigt met de betrokkenheid van de Engelse industrie in projecten als de JSF, Airbus en 6e generatie jachtvliegtuigen.

Het boek beschrijft in een aantal periodes vanaf met name 1908 hoe deze industrie opstartte;  groter en groter werd; fabrikanten fuseerden of failliet gingen; over bijdragen aan de militaire en civiele luchtvaart; over de groter wordende concurrentie in de UK maar ook wereldwijd; over internationale samenwerking; over de successen en de mislukkingen.

Het was een enorme industrie

Als je dit boek leest wordt je duidelijk hoe groot deze industrie ooit was. Er zijn echt mega mega veel vliegtuigen geproduceerd door de Engelsen. Alleen al in de periode 1939-1945 werden er 177.025 (!) voor de legers van het Engelse Empire geproduceerd, waarvan een deel in de Verenigde Staten. In 1938 werden er in de UK per maand 236 vliegtuigen geproduceerd, wat ook al best veel is. Eind 1944 waren er dit 2.205 per maand. Totaal werden er in die periode meer dan 600.000 vliegtuigen gemaakt voor oorlogsvoering waarvan meer dan 131.000 in de UK zelf. Wat een aantallen!

Het is Hodgson is gelukt om de behoorlijk complexe wereld van deze industrie prettig en overzichtelijk te beschrijven

Wat ik mooi vind aan dit boek is dat het Hodgson is gelukt om de behoorlijk complexe wereld van deze industrie prettig en overzichtelijk te beschrijven. Er zitten tijdbalken en mooie schema’s in dit boek die -gecombineerd met alle foto’s van vliegtuigen- goed en gemakkelijk inzichtelijk maken hoe deze wereld zich ontwikkelde. Je gaat je dus niet verliezen in details. Ook zijn er talloze tabellen in het boek opgenomen die mij doen verbazen over deze enorm grote industrie…die het ooit was. Links en rechts vind je ook technische informatie over motoren, vleugels, cockpits, etc. De schrijver schijft luchtig en alhoewel er veel details in het boek beschreven zijn blijft alles prettig leesbaar. Waar internationale ontwikkelingen interessant zijn worden die aangehaald. Het boek zou je aan de ene kant een wetenschappelijk boek kunnen noemen en anderzijds een encyclopedie. Het boek met alle bijlagen is bijna 500 pagina’s groot en er staan 143 kleine maar scherpe zwart wit foto’s in. Veel informatie is uiteraard ook terug te vinden op Internet, maar absoluut niet in de mooie overzichtelijke vorm waarmee Hodgson deze informatie in dit boek heeft vorm heeft gegeven. Voor de luchtvaartenthousiasten van de UK een must have voor op de plank! Well done J Paul Hodgson!