283rd Review Mayday Mayday Mayday-A Pilot’s memoirs- Brian Clapp

• Mayday Mayday Mayday-A Pilot’s memoirs

Brian Clapp
    Independently published
    2020
    166 pg.
    ASIN : B08JF17MB5

283rd Review Mayday Mayday Mayday-A Pilot’s memoirs- Brian Clapp Brian Clapp heeft 23.000 vlieguren genoteerd in zijn logboeken. 3000 daarvan zijn er gevlogen RAF en in die tijd vloog hij 8 jaren op -jawel- Shackletons. Daarna stapte hij over naar de Nimrod en daarna startte hij een civiele carrière bij diverse vliegmaatschappijen over de hele […]

Brian Clapp heeft 23.000 vlieguren genoteerd in zijn logboeken. 3000 daarvan zijn er gevlogen RAF en in die tijd vloog hij 8 jaren op -jawel- Shackletons. Daarna stapte hij over naar de Nimrod en daarna startte hij een civiele carrière bij diverse vliegmaatschappijen over de hele wereld en vloog hij verschillende Boeings tot en met de 747. Enfin, dan heb je voldoende ingrediënten voor een leuke boekje!

Waar sommige gepensioneerde piloten kiezen voor een chronologisch verhaal van de opgedane vliegervaringen, kiest deze schrijver voor een andere formule. Een formule die mij aanspreekt! Clapp mengt in de meer dan 20 verhalen in dit boekje 3 dingen; 1) zijn eigen ervaringen in de luchtvaart en meer specifiek zijn ‘pan pan-‘ en ‘may day- situaties’; 2) vergelijkbare incidenten en ongevallen in de vlieggeschiedenis en 3) -het belangrijkst-; een lekker potje humor vermengd met wat cynisme naar de RAF. Interessant, leerzaam maar ook her en der luchtig en leuk dus!

Clapp heeft echt van alles gevlogen en met al die jaren ervaring veel dingen mee gemaakt. Het gaat van laag vliegen over wateren richting de Noordpool op zoek naar Russische duikboten tot motorstoringen bij Chipmunks, en van ongeplande stalls tijdens de take off tot slechte aanvliegprocedures en RT. En laten we ook de vogelaanvaringen niet vergeten.
    Clapp schrijft dat hij een keer circuitjes moest vliegen in een Vickers Varsity (das een oudje!) en dat zijn co-pilot in de klim boven de baan op lage hoogte de verkeerde flaps selecteerde waardoor het toestel stallde en dat maar net goed afliep. Daarvandaan haalt Clapp een bijzondere casus aan die zich een tijdje later voordeed met een andere Vickers Varsity. De WF334 vloog op relatief lage hoogte en botste met een Cessna 337 Super Skymaster. De cessna stortte neer. De cockpitbemanning ontsnapte direct via luiken in de cockpit! De piloot had zijn parachute niet goed omgedaan en viel uit het harnas en overleefde die escape uiteindelijk niet. Het toestel zou gaan neerstorten waren het niet dat het een van de 3 navigatiestudenten die ook aan boord zaten lukte om een crashlanding te maken. Alle drie de studenten overleefden met wat schrammen de crash. Wat een verhaal!

En zo zijn er ook boeiende korte beschrijvingen van andere calamiteiten zoals motorbranden en crashlandings in Shackletons ook komt Clapp onder andere uit bij de allergrootste vliegramp aller tijden op Tenerife; de piloot die met een Hawker Hunter onder de Londen Bridge door vloog en daarvoor beloond met ontslag en nog veel meer mooie, bijzondere maar ook trieste verhalen.

Al met al een origineel boekje van 160 pagina’s dik. Clapp schrijft makkelijk leesbaar en leukt zijn verhalen op met foto’s van vliegtuigen, rampplekken, etc. Boekje mag bij mij zeker op de boekenplank!

De opbrengsten van het boek worden aan een goed doel besteed; de voedselbank van Helensburgh and Lomond!