44th Review Nog een verhaaltje dan…- Jan Algera #Konijnenvluchten #Spoedklus Friendship C13

• Nog een verhaaltje dan...

Jan Algera
    2012
    221 pg.
    978-94-90008-10-9

ISBN 978-94-90008-10-9 (2012, Dutch, 221 pages) Ik had nooit kunnen vermoeden dat de commentator naar wie ik vele jaren luisterde op allerlei vliegshows door het land heen, nu plots met dit toch wel erg leuke boekje zou komen. Jan Algera is oud luchtmachtman en technisch officier bij o.a. een Alouette squadron en heeft zijn hele […]

• ISBN 978-94-90008-10-9 (2012, Dutch, 221 pages)
    Ik had nooit kunnen vermoeden dat de commentator naar wie ik vele jaren luisterde op allerlei vliegshows door het land heen, nu plots met dit toch wel erg leuke boekje zou komen. Jan Algera is oud luchtmachtman en technisch officier bij o.a. een Alouette squadron en heeft zijn hele leven al een passie voor luchtvaart. En uit die passie komt dan nu deze verhalenbundel voort; 221 pagina’s met 195 korte verhalen en anekdotes, zo nu en dan voorzien van foto’s.

Waar de verhalen over gaan? Te veel om op te noemen, maar de bandbreedte is van KLu tot MLD, van militair tot civiel, van de F-104 én de Lightning tot de Ka6 en Catalina, van Soesterberg tot Biak op Nieuw-Guinea en van humor tot serieus tot met name humor. Laten we vooral niet de verhalen vergeten over nood- en andere penibele situaties. Kortom voor iedereen wat wils. De verhalen zijn verzameld door Jan Algera en afkomstig van 31 civiele en militaire piloten en stewardessen. Het boek ademt voor mij een beetje de sfeer uit van het Koude Oorlog-tijdperk maar bovenal ook de passie van de schrijvers voor de luchtvaart. In dat Koude Oorlog- tijdperk stond ik als jochie zélf ook regelmatig ergens aan een baan te kijken naar liefst militair spul. Het was een tijd dat er nog ‘écht gevlogen’ werd en die tijd heeft er voor gezorgd dat ik heden ten dage nog steeds verslaafd ben aan luchtvaart.

Persoonlijk vind ik dit soort verhalenboeken altijd erg ‘krachtig’; afwisselende verhaaltjes die qua inhoud niet gaan vervelen met her en der wat plaatjes zodat ook mijn visuele behoefte van voldoende prikkels voorzien blijft. Als vrijetijds-piloot kijk ik uiteraard of ik uit de verhalen niet ook nog iets kan leren van situaties waarin de brandstof opeens bijna op was, het zicht richting zero ging of de motor er opeens mee op hield. De verhalen over de ‘konijnenvluchten’ met Fokker Friendships en die over de oefen-autorotatielandingen met heli’s vond ik het boeiendst.

Ik zie nu al weer uit naar de volgende Nederlandse verhalenbundel die volgens dit concept is samengesteld. Het mooie is dat we dit nu zelf in de hand hebben! Achterin het boek staat
    namelijk een oproep aan ons allen om verhalen in te sturen naar Jan Algera of uitgever Martin Leeuwis. Wat houd je nog tegen? Mijn verhaal ga ik binnenkort zeker insturen, maar eerst moet ik even een spoedklus doen aan de F-27 Friendship C-13!
    Wil je het boekje kopen, ga dan naar www.luchtvaartverhalen.nl.