(English) 148th Review Defector (Phantom Air Combat Book 1)- David Gledhill

• Defector (Phantom Air Combat Book 1)

David Gledhill
    DeeGee Media
    213
    345 pg.

Het verhaal in de boek speelt zich af tijdens de Koude Oorlog in de jaren ‘80, toen laagvliegende Phantoms van de RAF het luchtruim boven West-Duitsland doorkruisten. Het is een luchtvaart thriller waarin een Phantom crew en een overgelopen Sovjet testvlieger de hoofdrollen vervullen. De meeste luchtvaartboeken, die ik lees zijn non fictie boeken geschreven […]

• Buy at Amazon.co.uk Koop bij bol.com

Het verhaal in de boek speelt zich af tijdens de Koude Oorlog in de jaren ‘80, toen laagvliegende Phantoms van de RAF het luchtruim boven West-Duitsland doorkruisten. Het is een luchtvaart thriller waarin een Phantom crew en een overgelopen Sovjet testvlieger de hoofdrollen vervullen.

De meeste luchtvaartboeken, die ik lees zijn non fictie boeken geschreven door oud vliegers, die hun ervaringen in een boek hebben vastgelegd. Maar de gebeurtenissen in dit boek beschreven zijn weliswaar fictief, maar dusdanig verteld dat het ook zo maar echt gebeurd kan zijn. De schrijver, een oud luchtmacht navigator, heeft het verhaal gebaseerd op zijn eigen ervaringen, vliegend op de Phantom F-4 en daarom bevat het zo’n hoog realiteitsgehalte. Samenwerking tussen de navigator en vlieger in de Phantom, communicatie met de gevechtsleiding en de inzet van grond-lucht raketten dit alles komt aan de orde.

De aanleiding de gebeurtenissen is een luchtgevecht boven Berlijn aan het einde van de tweede wereldoorlog waarbij de broer van een van de Russische hoofdrolspelers om het leven komt. Daarna verplaatst het verhaal zich naar de koude oorlog.

Een Russische testpiloot vliegt dwars door de aan beide zijden zwaar verdedigde Oost-Duitse grens naar het westen met de allernieuwste en ultra  geheime Su-27 Flanker. Hij wordt daar opgevangen door een paar Engelse Phantoms  en naar de RAF basis Wildenrath begeleid. Dit gaat niet zonder slag of stoot. Er ontwikkelt zich een luchtgevecht tussen Westerse en Russische vliegtuigen waarbij ook luchtdoelraketten worden ingezet. Uiteindelijk weet de Russische vlieger veilig op de RAF basis Wildenrath te landen, maar dan ontwikkelt zich een nieuwe strijd tussen oost en west om de Flanker weer terug te halen naar zijn thuisbasis. Er ontwikkelt zich een spannend plot met een onverwacht einde.

Het boek is een goede thriller veel aandacht voor de activiteiten van de Phantom crews tijdens de luchtacties waarbij je het gevoel hebt dat je zelf meevliegt, maar ook op de grond vindt een kleine oorlog plaats tussen de Russen en het personeel van Wildenrath. David Gledhill heeft er een spannend boek van gemaakt met vele onverwachte acties en een hoog luchtvaartgehalte. Met 335 bladzijden leesmateriaal een prima keuze.