137th Review Secret wings- Lance Cole

lance Cole
    Pen and Sword Books
    2015
    216 pg.
    978 1 47382 344 0
    Review written by: Joris Gonggrijp

De titel van dit boek was zo uitnodigend dat ik het met graagte in ontvangst nam voor een boekbespreking. Het lezen ervan bleek echter al snel een voor mij vrijwel onmogelijke opgave. Elke pagina bevat een zodanige lawine aan feiten en verwijzingen dat ik er al snel in vastliep. Geen doorkomen aan! Na wat afstand genomen te […]

De titel van dit boek was zo uitnodigend dat ik het met graagte in ontvangst nam voor een boekbespreking. Het lezen ervan bleek echter al snel een voor mij vrijwel onmogelijke opgave. Elke pagina bevat een zodanige lawine aan feiten en verwijzingen dat ik er al snel in vastliep. Geen doorkomen aan! Na wat afstand genomen te hebben kwam ik op het idee dit boek als naslag werk te benaderen. Daarmee kwam ik in elk geval tot hanteerbare ”brokken” informatie, waarmee op concrete vragen antwoord kon worden gegeven.

Het boek geeft belangwekkende informatie over de manier waarop Nazi-Duitsland vanaf 1933 haar toenmalige luchtvaart-designteams (Focke Wulf, Messerschmidt, Junkers, Heinkel) aanstuurde. In plaats van deze bedrijven te nationaliseren gebruikten de Nazis de onderling bestaande wedijver om tot voor de oorlogsvoorbereiding – en vanaf 1939 daadwerkelijke inzet – optimale producten te komen. Gelukkig voor de geallieerden werkte tijdens de oorlog de directe bemoeienis van Hitler vaak volstrekt contraproductief op de mogelijkheden om nieuwe luchtvaartproducten optimaal in te zetten. Zo moest de eerste operationele straaljager, Me 262, als bommenwerper worden ingezet terwijl ze als jachtvliegtuig superieur was aan elke toenmalige geallieerde propeller-jager. Dit “gemiste kansen” –beleid  dreef professionele Luftwaffe-leiders zo tot wanhoop dat verschillende van hen zelfmoord hebben gepleegd.

Dat de Duitse luchtvaartontwikkeling qua design ver voor lag op de toenmalige Britse-, Amerikaanse- en Sovjet producten wordt in dit boek tot in detail uitgewerkt. Nog voor de Duitse capitulatie werd door elk van de overwinnaars een zo groot mogelijk aandeel van de Duitse luchtvaart ontwikkel- en productiecapaciteit in de wacht gesleept. Wat dat voor gevolgen heeft gehad voor de na-oorlogse koude oorlog wapenwedloop tussen de Sovjet-Unie en Westerse landen wordt uitgebreid in dit boek beschreven. Sterker nog; de zeer onlangs door de NASA gepresenteerde mini-shuttle stond in 1944 al op een Duitse tekentafel. Ook met foto’s en tekeningen wordt de Duitse oorsprong van veel na-oorlogse Sovjet- en Westerse lucht- en ruimtevaartvaartprodukten overtuigend in beeld gebracht!

Voor luchtvaart studenten en lezers die in de luchtvaart techniek hun ziel en zaligheid leggen is dit een interessant boek.