135th Review- Classic light aircraft – Ron Smith

• Classic light aircraft

Ron Smith
    Shiffer Publishing ltd
    2015
    415 pg.
    978-0-7643-4896-9

Je moet heeeeel veeeeel van kleine vliegtuigen houden om een boek te kunnen produceren als dit! Meer dan 800 vliegtuigen komen er aan de orde in deze bijbel van meer dan 400 bladzijdes dik! Het is een zoiets als een Janes Defense…maar dan anders. Niet alle ‘light aircraft’ komen in het boek aan de orde, […]

Je moet heeeeel veeeeel van kleine vliegtuigen houden om een boek te kunnen produceren als dit! Meer dan 800 vliegtuigen komen er aan de orde in DSCN9789deze bijbel van meer dan 400 bladzijdes dik! Het is een zoiets als een Janes Defense…maar dan anders. Niet alle ‘light aircraft’ komen in het boek aan de orde, dan zou het boek 2 a 3 maal zo dik zijn, schat ik. Ron Smith heeft een soort van pre-selectie gemaakt van de meest relevante types van de verschillende bouwers vanaf 1920 tot en met heden.

Nu dacht ik zelf dat ik redelijk wat types kende, aangezien ik vroeger ook vreselijk veel en lang langs allerlei velden heb gestaan en zo nu en dan zelf vlieg in ‘mijn’ oh zo stoere Daimond Super Dimona. Echter, als je door dit boek bladert, dan kom je erachter dat er nog zooooo veeeel meer types zijn dan die je al kende. Ron Smith laat van de meeste bekende fabrikanten (Cessna, Beechcraft, Piper, De Havilland) die veel toestellen produceerden de meest prominente types aan bod komen. Daarnaast minder bekende types en zelfbouw types die te zien zijn op vliegvelden en enkele oudere toestellen die nog steeds te zien zijn. Fabrikanten van over de hele wereld komen aan bod.

Persoonlijk heb ik geen enkel idee welk percentage van de tegenwoordig nog vliegende types aan bod komt in dit boek, maar ik denk een hoog percentage. In enkelen heb ik zelf (mee) gevlogen. Er staan heel veel schitterende voor mij onbekende maar ook bekende vliegtuigen in. Wat te denken van een DH88 Comet of een DH89A Dragon Rapide of een Gee Bee? Wie wil daar nu niet in vliegen?!
    DSCN9786
    Het boek is in een prettige maat vorm gegeven en ligt lekker in de hand. Het boek stikt werkelijk van de foto’s en is gedrukt op goed papier. De meeste foto’s zijn in kleur afgedrukt, enkelen in zwart wit. Als je al die foto’s ziet wordt je duidelijk hoe groot deze business wereldwijd is en was. Bij alle foto’s wordt korte relevante informatie gegeven over het toestel, niet al te gedetailleerd.

Ron Smith heeft een mooi boek gepubliceerd dat een must is voor de General Aviation-freak met focus op lichte vliegtuigen. Lekker om te lezen en door heen te bladeren en verdorie wat inspireert dit boek om te gaan vliegen! Ff kijken…wanneer mag ik weer? Over 1,5 weken. Yes!!