115th Review De Grote Leider en de straaljagerpiloot

Blaine Harden
    Viking (Uitgeverij Balans for the Dutch version)
    2015
    English, Dutch and many more
    304 pg.
    978-0670016570 (USA)

Laatst viel mijn oog op dit boek met een straaljager op de cover en dan wil ik het lezen ook! Van alle luchtvaartboeken die ik lees, is dit een beetje een vreemde maar wel lekkere eend in de bijt, omdat het niet alleen over bijzondere luchtvaarthistorie gaat, maar ook separaat over de geschiedenis van Noord […]

Laatst viel mijn oog op dit boek met een straaljager op de cover en dan wil ik het lezen ook! Van alle luchtvaartboeken die ik lees, is dit een beetje een vreemde maar wel lekkere eend in de bijt, omdat het niet alleen over bijzondere luchtvaarthistorie gaat, maar ook separaat over de geschiedenis van cover de grote leider NedNoord Korea.

Het boek is van oorsprong Engels en geschreven door Blaine Harden. die al eerder een boek had geschreven over iemand die uit een strafkamp ontsnapte. Harden kwam in contact met ‘straaljagerpiloot’ No Kum-Sok (verder ‘No’) in 2012 en op basis van interviews, analyse van documenten die lang geheim moesten blijven en een eerder boek over de ontsnapping schreef hij dit bijzondere verhaal. Het is een verhaal over iemand die -net als vele andere Noord Koreanen- ongelukkig was met het regime van de Kim Il-sung en in een buitengewoon verleidelijke situatie kwam te ontsnappen in een van de kersverse door Rusland geleverde MIGs en jaren lang met de gedachte speelde dat gewoon te doen!

MIG15just arrivedHet boek start met een stuk interessante geschiedenis van Noord Korea, Kim Il-sung (verder ‘Kim’) en de familie van de jongen die later straaljagerpiloot zou worden ten tijde van het begin van de vorige eeuw. Het maakt duidelijk dat het geen gemakkelijk tijden waren met Japanners in het land die tot in China de macht hadden. Even een korte geschiedenis…. Kim vlucht aanvang vorige eeuw naar Mantsjoerije in China en later naar Oost Rusland. Hij maakt zichzelf legendarisch in Korea vanwege een aanval op de Japanners die zich daarna na hun capitulatie in 1945 terugtrekken uit Korea. De Sovjet-Unie trekt dan het noorden van Korea binnen en de Amerikanen doen het zelfde in het zuiden; Het ontstaan van Noord- en Zuid Korea is een feit. Kim wordt door de Sovjets als zetbaas gepresenteerd van Noord Korea. In 1948 woont No een lezing bij van Kim en besluit zich voor te doen als fanatieke communist. Kim vraagt aan Stalin of hij Zuid Korea mag binnenvallen. Stalin staat Kim dit toe, maar zegt erbij dat hij Kim niet komt helpen als het mis gaat. Kim valt Zuid Korea binnen en veinst dat de Verenigde Staten begonnen waren; Een nare oorlog ontstaat en No besluit zich aan te melden bij de marine en hoopt zo dienst bij de infanterie te ontlopen. De Amerikanen bombarderen Noord Korea helemaal plat met vele burgerdoden tot gevolg. De Russen besluiten MIGs te leveren in het conflict en No wordt geselecteerd voor een opleiding tot MIG-piloot.

Het verhaal van No is bijzonder. Waar hij aanvankelijk in een welgesteld gezin opgroeit, wordt zijn wereld minder gezellig als iedereen het communisme lief moet hebben of deze liefde moet veinzen en moet uitkijken niet verlinkt te worden. Die wereld wordt een stuk wreder door de bikkelharde militaire opleiding met slecht eten, hard studeren onder slechte omstandigheden. Omdat van de marine al snel geen schip meer over is, worden hij en enkele tientallen collega’s geselecteerd voor de vliegopleiding en zo belandt hij uiteindelijk in een MIG15. Interessant zijn de details over de vliegeigenschappen van die kist. Bij de eerste versies van dit type was het met opzet overtrekken om een spin te oefenen zeker niet ongevaarlijk. De knopjes in de cockpit waren slecht te bedienen en bij het minste geringste raakte je kist soms onbestuurbaar omdat het vliegtuig niet geheel symmetrisch gebouwd was!! O ja, en je moest dagelijks je spierballen trainen vanwege de enorm zware besturing van die eerste versies. En zo lees je in dit boek over talloze -voor ons- absurditeiten van Kim, zijn regime, de opleiding en het leven van No, de oorlog en de MIG’s.

Het boek leest makkelijk en de schrijver loopt door de geschiedenis van Korea en de loopbaan van No heen, door aan beiden beurtelings aandacht te schenken. In MiG-15_pilot_Lt_No_Kum-Sok,_pictured_in_1953 wikihet boek zijn twee goede kaartjes opgenomen van Korea die het allemaal nog begrijpelijker maken. De schrijver geeft je een kijkje in het leven en de belevingswereld van No die lang zijn kans afwachtte om te vluchten. Net toen dat allemaal onmogelijk bleek, werd hem plotseling een ongelooflijke kans in zijn schoot geworpen die hij met 2 handen aangreep tot grote verrassing van de Amerikanen …of net niet! En wat moesten de Amerikanen nu exact doen met No? No wist het wel!

Blaine Harden schrijft objectief en schroomt niet om ook de acties en politiek van de Amerikanen zo nu en dan hard te bekritiseren. De opbouw van het verhaal is helder waarbij quotes van Kim, No, Stalin, allerlei documenten, etc, etc een mooie verdieping brengen. De foto’s maken het verhaal af. Als je enkel en alleen met een luchtvaartbril kijkt naar dit boek, had het wellicht wat meer over luchtvaart mogen gaan, maar ondanks het feit dat dit niet helemaal het geval is is het toch een bijzonder lezenswaardig boek waarin ik helemaal in op ben gegaan; het vult is een bijzonder stukje van het luchtvaartboeken- firmament!
    Als je trouwens even zoekt op internet vind je filmpjes van No, zijn leven en van de MIG en de testvluchten die er door de Amerikanen mee gemaakt werden.