112th Review- Why planes crash 2001 – Sylvia Wrigley

• Why planes crash 2001 - A critical view on plane crashes in the 21st century

Sylvia Wrigley
    Sylvia Spruck Wrigley
    2013
    150 pg.
    UUID 6F7525Co-9255-11 E2 – 9 E 96-0800200C9A66

Dit e-boek bevat 11 verhalen van vliegtuigongelukken, die zeer gedétailleerd beschreven worden inclusief de communicatie tussen de piloten onderling en de verkeersleiding.  Deze ongelukken hebben plaats gevonden in de loop van 2001. Bij elke beschrijving van de crash wordt een stuk tekst gepubliceerd van het originele onderzoeksrapport en bevat ook een link naar het complete onderzoeksrapport. […]

Dit e-boek bevat 11 verhalen van vliegtuigongelukken, die zeer gedétailleerd beschreven worden inclusief de communicatie tussen de piloten onderling en de verkeersleiding.  Deze ongelukken hebben plaats gevonden in de loop van 2001. Bij elke beschrijving van de crash wordt een stuk tekst gepubliceerd van het originele onderzoeksrapport en bevat ook een link naar het complete onderzoeksrapport.

In ieder verhaal wordt ingegaan op de reeks van gebeurtenissen, die leidden tot de crash zonder dat de schrijfster een conclusie trekt. De ongevallen en bijna ongevallen, die beschreven worden hebben betrekking op privé- en zakenvliegtuigen en ook op grotere passagiersvliegtuigen. Als vlieger is het een prima boek om te lezen, maar ook als je niet vliegt kun je prima je weg vinden in de details. Je leert ervan en bovendien klopt alles technisch helemaal. En zeg eens eerlijk; elk boek met verhalen over fatale crashes gaat erin als koek. Er wordt niets gesuggereerd of geconcludeerd, dat laat de schrijfster aan de lezer over. Enkele ongevallen zijn algemeen bekend, maar ook een paar verhalen die voor mij nieuw waren. In sommige gevallen hadden de crashes een technische oorzaak, maar even zo vaak een fatale fout van de vlieger(s) of  de verkeersleiding.

Enkele verhalen zetten je wel aan het denken. Een goed voorbeeld is de fatale crash met een Gulfstream III. De vlucht heeft een normaal verloop, maar een aantal kleine factoren, die invloed hebben op de vluchtduur, daglichtperiode en een late update over de situatie ter plaatse gaan steeds meer de beslissingen van de crew beïnvloeden. Bovendien had de gezagvoerder van zijn opdrachtgever te horen gekregen dat uitwijken eigenlijk geen optie was. Uiteindelijk eindigt de vlucht met de dood van alle inzittenden.

Elk verhaal wordt toegelicht met foto’s, tabellen en situatietekeningen van de crash sites, die de zaak ook meer tot leven brengen. Kortom een lekker leesbaar boek, omdat zeker de vliegers onder ons zich de ontstane situatie goed kunnen inleven. Je hebt bij elk verhaal het idee, dat je het persoonlijk mee beleeft. Conversaties tussen vliegers en verkeersleiding worden weergegeven, voor zoverre ze reproduceerbaar waren.

Ik heb het met veel plezier en interesse gelezen maar vroeg mij na het lezen toch wel af hoe het komt dat zulke ervaren vliegers zulke blunders kunnen maken. Een goed boek voor iedereen met interesse voor de luchtvaart, maar zeker interessant voor elke commerciële en privé vlieger, die dit soort situaties zeker eens zal tegenkomen en misschien dan wél de juiste beslissingen zal nemen.