258th Review Jachtvliegers doen een boekje open- Martin Leeuwis

• Boekbespreking Jachtvliegers doen een boekje open

Martin Leeuwis
    Leeuwis Publications
    2020
    244 pg.
    978 94 90008 222

Review Jachtvliegers doen een boekje open- Martin Leeuwis Als je dit oer-Hollandse boek ‘Jachtvliegers doen een boekje open’ ziet of in je handen hebt, wil je het op je boekenplank! Alleen de kaft al! De inmiddels wereldberoemde uitgever Martin Leeuwis -bekend van met name de uitgave van aviationhumor-boeken- heeft het hem weer geflikt. Deze keer […]

• Review Jachtvliegers doen een boekje open- Martin Leeuwis

Als je dit oer-Hollandse boek ‘Jachtvliegers doen een boekje open’ ziet of in je handen hebt, wil je het op je boekenplank! Alleen de kaft al! De inmiddels wereldberoemde uitgever Martin Leeuwis -bekend van met name de uitgave van aviationhumor-boeken- heeft het hem weer geflikt. Deze keer met de publicatie van dit leuke ‘verzamelboek’; krachtig concept, mooi en leuk leesbaar in z’n eenvoud. Al eerder bracht hij boeken uit met verzamelde verhalen uit de Nederlandse luchtvaart en ook nu ligt er weer een prachtexemplaar; ruim 200 verhalen door en over jachtvliegers van onze luchtmacht.

55 verschillende auteurs met een luchtmacht- achtergrond hebben deze keer meegeschreven aan dit exemplaar. Allerlei verhalen van serieus tot grappig en van bijzonder tot interessant, maar allemaal opmerkelijk! De verhalen gaan her en der best ver terug in de tijd. Allerlei vliegtuigtypes, die na de Tweede Wereldoorlog bij de KLu in dienst waren komen voorbij; van Harvard tot F-104 en van NF-5 tot F-16 en van Auster tot F-35 en ga zo maar even door. Alles komt voorbij.

mid air collision
    Mid air collision

Ja, wat zijn dat voor verhalen dan? De verhalen gaan over van alles en nog wat; Met dichtgevroren ramen in een Meteor met nauwelijks zicht een landing maken op Twenthe; Dogfighten met iemand van 323Sqn die met scherp schoot vanuit zijn F-16; Ff laag bij die trouwerij van een collega langs :-)))); WoW-verhaal van Fons van een mid-air collision tussen zijn NF-5B en een G91 in Noord Duitsland en dan toch nog gewoon landen…. de G91-piloot dacht aanvankelijk dat hij een bird hit had gehad!; Grappen uithalen met de hogere legerleiding; Nederlanders in opleiding die hoofdpijn getikt gekregen van vervelende instructeurs in Brustum op Belgische Fouga’s; In een horizontale spin belanden in een F-16 en dan van heel hoog naar beneden vallen en dan…..en veel veel veel meer verhalen; En dan ook nog dat verhaal van ‘Henk, je kist staat in brand!’. Shit! …Gewoon te veel om op te noemen. Gewoon een erg leuk boek om af en toe een paar verhalen te lezen of misschien lees je alles gewoon in een keer uit! Zowel voor de piloten als de niet-piloten onder ons allemaal erg herkenbare verhalen die illustreren hoe de wereld van de luchtvaart in elkaar zit.

A low One O Four over the Netherlands

De verhalen worden mooi opgeluisterd met foto’s van de betreffende verhaaltjes, maar er komen ook mooie kunstplaatjes en schilderijen (jawel!) voorbij van de vliegtuigen in actie. Van alles wat dus in zowel zwart wit als kleur. Dus ook voor de visueel ingestelden onder ons een wannahave.

Martin, mooi dat je inspiratie weer heeft mogen leiden tot deze mooie publicatie. Ik zeg gewoon door gaan, want er zijn vast nog veel verhalen die het daglicht mogen zien! Hoe stouter hoe beter! Wil je dit boek kopen ga dan naar https://www.leeuwispubli.nl/product/jachtvliegers-2/. Het kost een prikkie!