15th Review- Spitfire manual 1940- Dilip Sarkar

• Spitfire-manual 1940

Dilip Sarkar
    Amberley Publishing
    2010
    288 pg.
    978-1-84868-436-2

Wat is het beroemdste vliegtuig in de luchtvaartgeschiedenis? Veel mensen zullen dan ‘Spitfire’ noemen. En wie zou niet een keer zélf in een Spitfire willen vliegen?!…begin dan alvast met deze Spitfire- handleiding van Dilip Sarkar! Dilip Sarkar is al sinds jaar en dag Spitfire- fanaat en heeft die energie omgezet in talloze boeken over de […]

Wat is het beroemdste vliegtuig in de luchtvaartgeschiedenis? Veel mensen zullen dan ‘Spitfire’ noemen. En wie zou niet een keer zélf in een Spitfire willen vliegen?!…begin dan alvast met deze Spitfire- handleiding van Dilip Sarkar!

Dilip Sarkar is al sinds jaar en dag Spitfire- fanaat en heeft die energie omgezet in talloze boeken over de Spitfire en de rol die dit vliegtuig speelde in de 2e wereldoorlog. Hij heeft talloze gesprekken gevoerd met piloten die dit type vlogen en al hun herinneringen, verhalen, beschrijvingen verwerkt in de boeken die hij schreef. Zo ook in ‘Spitfire Manual’. Een handleiding voor een ‘driftkop’!

Het boek bestaat inclusief de introductie uit 9 hoofdstukken. De introductie is eigenlijk het meest interessant vind ik. Het beschrijft hoe de Spitfire door de tijd heen -en met name in de oorlog- doorontwikkeld is om de competitie aan te kunnen blijven kunnen gaan met de Duitse vliegtuigen. Het was in die tijd een revolutionair ontwerp waarbij de romp uit 3 stukken bestond (motorgedeelte, middenromp en afneembaar staartstuk). Er werden uiteindelijk in totaal 20.334 Spitfires gebouwd in 24 varianten. Daarnaast bestond ook nog de variant Seafire, waarvan er bijna 2600 werden gebouwd. Ongeloofelijke aantallen. De Spitfire werd oorspronkelijk ontworpen door Mitchell die helaas al stierf in 1937 aan kanker.

Hoofdstuk 2 ‘Pilot notes’bevat een overzicht van alle knopjes, hendels en functionaliteiten in de cockpit met een beschrijving van de werking ervan. Ik kreeg enorme zin om in een echte cockpit te gaan zitten en alle knopjes uit te proberen! Dan is de cockpit van een gemiddeld sportvliegtuig toch iets eenvoudiger! Dilip Sarkar maakt hierbij net zoals in de meeste overige hoofdstukken gebruik van oorspronkelijke met een typemachine getypte documenten uit de tijd van de 2e wereld oorlog. Dat maakt het lezen en bekijken van dit boekje nog eens extra interessant.

Hoofdstuk 3 laat enkele ‘combat reports’ zien. Sommige van die reports beschrijven erg gedetailleerd waar, op welke hoogte, met welke snelheid en op welke koers de vijand tegemoet gevlogen werd, hoe de luchtgevechten verliepen en hoeveel vliegtuigen vernietigd werden….die van de Duitsers maar ook die van de RAF.

De hoofdstukken ‘Forget-me-nots for fighters’, ‘General notes on the air gunnery and air fighting’ en ‘Bag the hun’ bevatten kopieën met (deels) humoristische tekeningen die tips bevatten voor de piloten. Als je er bijvoorbeeld uit moet springen, schuif dan je raam open, ‘(…,…) take hold of the parachute rip cord, and than either stand up on the seat and put the stick forward, or roll on to you back. Our old friends gravity and centrifugal force will have done the rest before you know they have started.’ Stel je voor! Tevens wordt bijvoorbeeld uitgebreid toegelicht hoe je afstanden tot andere vliegtuigen moet inschatten, hoe , wanneer en onder welke hoek je moet schieten en hoe je deflectieschoten uitvoert. Dit zijn schoten die je doet terwijl je als het ware richt op de weg en koers die het vijandelijke toestel nog gaat vliegen in de seconden na het deflectieschot. Uitgebreid wordt er ook stil gestaan bij de beste manier van het benaderen van een vijandelijk toestel; onder welke hoek, welke hoogte en angle of attack….zodat brandstof zo efficiënt mogelijk benut worden en het toestel ook daadwerkelijk benaderd wordt in plaats van dat je het toestel uit het oog verliest.

Het boek staat vol met interessante details. Wist je dat er op de dag van d-day 14.000 (!) missies gevlogen werden door de geaillieerden en maar 319 door de Duitsers? Wist je dat de Spitfire zijn laastste missie vloog tot 1957? En zo kan ik nog even door gaan.

Laat ik eindigen met de historische uitspraak van de toenmalige premier Churchill; “Never in the field of human conflict was so much owed by so many to so few” (“Nog nooit in de geschiedenis van de oorlogvoering hebben zovelen zoveel te danken gehad aan zo weinigen”). Daarmee refereerde hij aan de piloten van het Britse Fighter Command, de Britse gevechtsvliegers en de vliegers met andere nationaliteiten. Hulde dus aan diegenen die de Spitfire met gevaar voor eigen leven vlogen.