10th Review- De vliegende Hollander- Rudi Dekkers

• Guilty by association / De vliegende Hollander

Rudi Dekkers
    2008
    272 pg.
    0982668732

Ik liep laatst met mijn zoontje door de stad en liep weer (ja alweer!) even bij een boekenwinkel naar binnen. Wellicht goed voor een of meer interessante boeken. Het werden er twee! In deze boekbespreking bespreek ik er daar één van; ‘De vliegende Hollander’ van Rudi Dekkers. Dit boek is in het Nederlands uitgegeven in […]

Ik liep laatst met mijn zoontje door de stad en liep weer (ja alweer!) even bij een boekenwinkel naar binnen. Wellicht goed voor een of meer interessante boeken. Het werden er twee! In deze boekbespreking bespreek ik er daar één van; ‘De vliegende Hollander’ van Rudi Dekkers. Dit boek is in het Nederlands uitgegeven in 2008. In de Engelse taal heeft hij in 2011 het boek ‘Guilty by association’ uitgegeven. Dit boek heb ik niet gelezen (chronisch tijdgebrek!) en is qua opzet iets anders dan de ‘De vliegende Hollander’. De moraal van de twee boeken komt uiteraard overeen!

‘De vliegende hollander’ is een autobiografisch boek in de ‘ik-vorm’ dat met name toespitst op de aanslag op 9/11/2001. Rudi start zijn verhaal over de eerste jaren van zijn opvoeding, waar hij woonde, dat het thuis niet altijd even gezellig was en ook niet al te rijk. Duidelijk wordt dat Rudi heeft moeten knokken in zijn jeugd en dat heeft hem uiteindelijk geen windeieren gelegd. Hij ging al vroeg in Spanje wonen maar voor kort. Daarna bracht hij enkele jaren in Nederland door om uiteindelijk de plas over te steken naar de USA, Florida.

Rudi is een geboren zakenman en vooral entrepreneur. Hij was –en is volgens mij nog steeds!- een slimmer bedenker van concepten die hem inkomsten opleverden. Nieuwe constructies zette hij op met projectontwikkeling in vastgoed, verhandelen van computer-onderdelen en uiteindelijk de opzet van zijn vliegscholen, vliegmaatschappij, handel in zwembaden en mobiele telefoons. Hij pakt dat gewoon erg slim aan. Ik maak uit zijn boek op dat hij een creatieve overlever is. Wat ik erg creatief vond was zijn idee om piloten naar zijn tankstation te lokken op het vliegveld. Voor elke x-hoeveelheid benzine die ze tankten mochten ze een uur in zijn Viper sportauto rijden. Het idee werkte! Hier in Nederland vinden we dat we al creatief bezig zijn als georganiseerd wordt dat iemand na 10 maal landen 1 maal geen landingsgeld hoeft te betalen! Lezen de havenmeesters in Nederland mee?! En zo bedacht Rudi wel meer slimmigheidjes om handel te laten ontstaan en tot bloei te brengen. Hij schrijft dit alles allemaal erg rationeel doch boeiend.

Het boek vertelt de geschiedenis van zijn zaken en uiteraard komt hij hierbij helaas in aanraking met enkele van de terroristen die de aanslagen pleegden op 9/11. Hij vertelt hoe op een zonnige dag twee Arabische mannen – Mohammed Atta en Marwan Al Shehhi- binnen kwamen lopen om te kijken of ze bij de vliegschool van Rudi wilden lessen. Hier vandaan verhaalt hij hoe deze twee gasten zich daarna gedroegen binnen de school, naar mensen toe en hoe ze met vliegtuigen omgingen.

Dan plegen onder andere deze twee heren de aanslagen in New York die ons natuurlijk nog allemaal op het netvlies gebrand is. Rudi vertelt hoe hij het hoorde en hoe deze gebeurtenissen daarna zijn leven compleet op z’n kop zetten. De –vaak negatieve- aandacht in de media voor Rudi en zijn bedrijf en met name dwarsliggende en falende Amerikaanse overheden (genant!) zorgden er uiteindelijk voor dat klanten weg liepen en weg bleven. Zijn hele imago ging ondanks alle openheid die hij bedrachtte richting de pers compleet aan diggelen. Uiteindelijk moest hij zijn vliegschool verkopen en liet ook zijn vrouw hem in de steek.

Het boek is geschreven in samenwerking met twee Nederlandse journalisten. Het is een makkelijk leesbaar boek geworden en toen ik er een maal aan begonnen was, kon ik niet meer stoppen. Omdat ook Rudi passie had voor vliegen merkte ik gaande weg het boek dat ik me sterk ging identificeren met hem en de manier waarop hij door het leven beweegt; harde werker, slim, nuchter en de drang om vooral het ondenkbare toch te willen realiseren. Een soort ‘gouden-eeuw-mentaliteit’ van iemand die alles uit het leven wil halen lees je overal tussen door. Ik schrijf verder niets over de inhoud want dat maakt het lezen van het boek minder verrassend. Mijn vrouw gaat het boek ook lezen dus de invoelende gesprekken kan ik wel weer even schudden!

Zie ook www.rudidekkers.com en www.youtube.com voor intervieuws en interessante achtergrond informatie. Wat vooral intrigerend is is het feit dat zowel Rudi Dekker als ook de Nederlandse collega-vliegschoolhouder Arne Kruithof een vliegtuigongeluk overkwam. Ook de vliegschool van Arne Kruithof leidde een van de terroristen op!