81st Review- Het Luchtmacht Boek- Henk Kauffman, Erwin van Loo, Rolf de Winter

• Het Luchtmacht Boek

Henk Kauffman, Erwin van Loo, Rolf de Winter
    Uitgeverij WBOOKS
    2014
    384 pg.
    9789066304628

Een compactere geschiedenis van onze luchtmacht dan deze bestaat er niet, geloof ik. Dit boek, dat nog kleiner is dan een A5, is toch echt wel heel erg leuk; 384 pagina’s dik met zo’n 360 mooie foto’s die je nog niet eerder gezien hebt. Dit boek laat het de gehele KLu- geschiedenis zien met al […]

Een compactere geschiedenis van onze luchtmacht dan deze bestaat er niet, geloof ik. Dit boek, dat nog kleiner is dan een A5, is toch echt wel heel erg leuk; 384 pagina’s dik met zo’n 360 mooie foto’s die je nog niet eerder gezien hebt. Dit boek laat het de gehele KLu- geschiedenis zien met al haar toestellen en overige facetten. Wat wil je nog meer? Ben je verslaafd aan de luchtmacht, dan is dit boek vanwege zijn grootte een soort van ‘Luchtmacht- overlevingsboek’. In ieder geval, zo ging het bij mij; het boek nam ik met plezier een weekje mee naar België en dat heb ik glansrijk overleefd!
    H5-29 sml
    Het boek bevat 7 hoofdstukken met daaraan voorafgaand een inleiding met hierin een korte geschiedenis van de luchtmacht op hoofdlijnen. Die zeven hoofdstukken gaan achtereenvolgens over het propellertijdperk, het vliegen in de tropen, de dekolonisatie, de luchtmachtinfrastructuur, het straaltijdperk, expeditionair optreden en de rol van de luchtmacht in de samenleving. Dat is een hele mond vol, maar door de wijze van presentatie van tekst en foto’s krijg je als lezer het gevoel dat je de geschiedenis van de KLu in hapklare brokken naar binnen geschoven krijgt. Binnen elk hoofdstuk zijn er wel enkele bladzijdes met beelden en tekst die je van nieuwe indrukken en feiten voorzien.

Nieuwe informatie voor mij is bijvoorbeeld dat de Farman- vliegtuigen die we kregen in 1914 vanuit Frankrijk enkele kokers aan boord hadden waarin in totaal 1350 stalen pijltjes meegenomen konden worden. Het idee was dan dat die door je helm heen konden spietsen. Wat ik ook mooie informatie en dito beeldmateriaal vind is de luchtfoto genomen in september 1928 bij het drielandenpunt bij Vaals van het kampement van de LVA (Luchtvaartafdeeling) dat opgebouwd was ten dienste van een oefening. Wat was ik daar graag bij geweest…slapen in de witte tent naast de grote hangaartent!

H3-06 sml
    Interessante informatie wordt gegeven over onze activiteiten in Indonesië. We maakten daar onder andere mooie foto’s van vulkanen en hadden er begin jaren dertig zelfs 118 Glenn Martin- bommenwerpers…die –toen de oorlog uitbrak- nutteloos bleken….maar wat hadden die een enorm mooie glazen cockpit!
    Er staat ook mooie foto in het boekje van een nep 104 die gebouwd was om grondpersoneel te laten oefenen met het verslepen van de Starfighter die de Hunter zou gaan opvolgen. Humor maar ook weer niet! En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Kortom, een erg leuk boek voor de –als vanouds- visueel ingestelde man die van veel mooie plaatjes en kort en bondig houdt, maar ook luchtmachtliefhebbers van het andere geslacht kunnen deze publicatie vast appreciëren. Alle vliegtuigen, veel onderdelen en enkele humanitaire missies van de KLu komen aan bod. Alhoewel er al vele boeken over onze luchtmacht uitgegeven zijn is dit exemplaar toch ook wel weer uniek in met name de wijze waarop de geschiedenis door beeld en tekst aan de man gebracht wordt. De foto’s zijn mede afkomstig uit het archief van het Nederlands Instituut voor Militaire Historie (NIMH), waar we de laatste jaren al meerdere interessante publicaties van mochten verwelkomen.
    H5-21sml