53rd Review- Van Pioniers tot professionals- Corstiaan Prince & Gijs Dragt

• Van Pioniers tot professionals

Corstiaan Prince & Gijs Dragt
    2012
    111 pg.

Uiteraard moest er een boek komen over 100 jaar militaire luchtvaart binnen de Nederlandse krijgsmacht. ‘Van pioniers tot professionals’ is het eerste boek dat ik eind 2012 al tegen kwam en het mag er zijn ook! Wat de makers van dit boek goed hebben begrepen, is dat de lezer –meestal een man schat ik zo […]

Uiteraard moest er een boek komen over 100 jaar militaire luchtvaart binnen de Nederlandse krijgsmacht. ‘Van pioniers tot professionals’ is het eerste boek dat ik eind 2012 al tegen kwam en het mag er zijn ook! Wat de makers van dit boek goed hebben begrepen, is dat de lezer –meestal een man schat ik zo in-  sterk visueel is ingesteld; Het boek stikt dan ook van voor tot achteren van de foto’s. Kortom, die grote behoefte wordt direct bevredigd.

Picture of Fokker G.I fighter (collectie Neder...

Picture of Fokker G.I fighter (collectie Nederlands Instituut voor Militaire Historie) (Photo credit: Wikipedia)

Het boek met tekst van Corstiaan Prince bestaat uit zo’n 40 makkelijk leesbare verhalen. De verhalen zijn verdeeld over 7 hoofdstukken die allen tijdvlakken beslaan; van luchtvaart in de beginjaren tot onze acties in de Tweede Wereldoorlog en van het aandeel van Fokker in onze krijgsmacht  tot de inzet van onze KLu in Afganistan. De verhalen beslaan allemaal één bladzijde en zijn -per verhaal- voorzien van 2 tot 5 –voor mij onbekende en weinig gepubliceerde- mooie foto’s in kleur en zwart wit. De lay-out is op een prettige wijze gedaan.

Inhoudelijk vind ik dit boek verbazingwekkend veel nieuwe informatie brengen. Nog even los van het feit dat bijna elk verhaal wel enkele boeiende details bevat, is er ook aandacht voor enkele periodes en krijgsonderdelen die we tegenwoordig al lang vergeten lijken te zijn of gewoonweg weinig in de aandacht staan; onze tijd in Indonesië, de KLu in de Tweede Wereldoorlog en de activiteiten van onze Marine Luchtvaart Dienst (MLD) in de vijftiger en zestiger jaren.

Wist je dat in 1941 twee Nederlanders onder het mom van een testvlucht in een Fokker G1 naar Engeland wisten te ontsnappen?; Was je al bekend met het feit dat Hans van der Kap tijdens de start met zijn Seafury van het dek van onze Karel Doorman afkukelt, daarna overvaren wordt door het vliegdekschip en dan na 2,5 minuten gered wordt?; Ooit geweten dat er in 1964 een gefrustreerde electro-monteur bij de Marine was die een Grumman Tracker stal en er mee naar Libië vloog?! (de relatie tussen onze Marine en Libië is een bijzondere!) Uiteraard is er ook aandacht voor bekende en –gelukkig- ook minder bekende helden uit ónze luchtvaartgeschiedenis. Enfin, genoeg boeiends dus.

The Koninklijke Marine (Royal Netherlands Navy...

The Koninklijke Marine (Royal Netherlands Navy) aircraft carrier Hr. Ms. Karel Doorman (R81) in the mid-1950s. A Hawker Sea Fury has just been launched. (Photo credit: Wikipedia)

Al met al is er nog een behoefte die bij mij persoonlijk bevredigd is! Dat is in ieder geval míjn behoefte om informatie gewoon in hapklare brokken overzichtelijk te kunnen absorberen. Dat is dan ook gelijk het enige bezwaar dat je tegen dit boek kunt hebben; de diepgang is niet al te groot, maar dat is in dit geval dus gewoon lekker. Gijs Dragt begrijpt dat het oog de baas is!