46th Review- 100 jaar vliegen voorbij- Arie de Bruin

• 100 jaar vliegen voorbij

Arie de Bruin
    Kosmos Uitgevers
    2008
    430 pg.

Je hebt van die boeken die tijdloos zijn, een leven lang op je boekenplank mogen pronken en dit boek is er zo een. Al langer stond dit boek op mijn verlanglijst en nu was het dan zover; dit schitterende boek in mijn handen! Het boek is uitgegeven in het kader van 100 jaar luchtvaart in […]

Je hebt van die boeken die tijdloos zijn, een leven lang op je boekenplank mogen pronken en dit boek is er zo een. Al langer stond dit boek op mijn verlanglijst en nu was het dan zover; dit schitterende boek in mijn handen! Het boek is uitgegeven in het kader van 100 jaar luchtvaart in Nederland. Ongeveer 100 jaar geleden namelijk, op 27 juni 1909 in de buurt van Etten Leur, koos Charles graaf de Lambert het luchtruim met een eenvoudig toestel en het duurde 3½ minuut voordat hij door middel van een noodlanding weer op de aarde terecht kwam. De geschiedenis van luchtvaart in Nederland was geboren!

Het boek bevat 11 hoofdstukken waarin alle facetten van de luchtvaart aan bod komen; van historie tot toekomst, van de eerste vluchten tot moderne luchtvaart, van civiel tot militair en ga zo verder. Deze hoofdstukken zijn vervolgens weer opgeknipt in subhoofdstukken. Deze opdeling in combinatie met de enorme berg foto’s, tekstkaders, afdrukken van tickets, kranten, landkaartjes, vliegbewijzen en posters zorgen er voor dat je dit boek niet graag weer terug zet op je boekenplank.

Wat ik erg mooi vind –in visueel opzicht- zijn de luchtfoto’s van de oude en nieuwe  luchthavens inclusief groene velden in ons land (…waar ik al vliegens wel eens kom…), de vele foto’s van die oude Fokkers en Schiphol en de werkelijk betoverende beelden van onze eerste vluchten naar het verre oosten en Batavia. Ik had daar eerlijk gezegd nog nooit beelden van gezien. Vooral de beelden van piloten in hun sjieke pak al wandelend door de straten van een oosterse stad vol met kadavers van dode dieren bij slagers vind ik fantastisch! Ook dat is luchtvaartgeschiedenis! Erg mooi vind ik ook de bewegende beelden van de motor van een Fokker die op weg naar Batavia stuk ging en ter plekke gerepareerd werd met provisorische middelen. Grandioos die oude tijd!

Het boek barst verder natuurlijk van de enorme hoeveel informatie. Geen saaie lappen tekst maar luchtig geschreven en met interessante info in tekstkaders. Zo staat er een boeiend stukje tekst over een KLM-bemanning die in 1954 op het traject van Montreal naar Mexico in haar DC-6 op 14.000 voet in zwaar weer kwam en een serie blikseminslagen ter verwerken kreeg. En wat te denken van handelaar Daams die in 1959 van Domeinen een aantal –ex Marine- Sea Furies moest beschadigen om te voorkomen dat ze in verkeerde handen zouden vallen.  Deze informatie geeft alle overige informatie de kleur die het verdient.

Arie de Bruin heeft met een team van mensen een heel mooi (en 430 pagina’s dik!) boek opgeleverd. Het is een boek om in te lezen, te kijken en te kijken en naar te luisteren. Dat kan ook niet anders doordat het erg mooi vorm gegeven en daardoor zeer toegankelijk is voor de luchtvaartliefhebber. Alsof een dergelijk schitterend boek nog niet genoeg is, is ook nog een DVD inbegrepen met erg indrukwekkende beelden van de afgelopen 100 jaar. Zowel het boek als de DVD zijn opgeknipt in behapbare brokken  informatie, foto’s en beelden. De talloze foto’s en alle informatie zijn uitstekend gedocumenteerd.

Arie de Bruin en zijn team hebben met dit boek meer dan recht gedaan aan de schitterende 100 jaar luchtvaarthistorie die we met ons land rijk zijn. De schrijvers hebben begrepen hoe je een idee omzet naar een passievol boek en hoe je dat boek nog eens extra body geeft in dit tijdperk van nieuwe media.