153rd Review Wings: Typhoon – Tom Palmer

• Wings: Typhoon

Tom Palmer and illustrated by David Shephard
    Barrington Stoke
    2016
    105 pg.
    978-1-78112-537-3

Mijn dochter had boeken van school te lezen dus ik heb zelf maar even tijd gemaakt voor dit kinderboek…. Twee zussen Maddie en Jess voetballen op de laatste dag van een zomer voetbal kamp. Jess kan makkelijk schieten op de goal maar wordt volledig afgeleid door de naverbrander van een overvliegende Typhoon van de basis die […]

• Buy at Amazon.co.uk

Mijn dochter had boeken van school te lezen dus ik heb zelf maar even tijd gemaakt voor dit kinderboek….

Twee zussen Maddie en Jess voetballen op de laatste dag van een zomer voetbal kamp. Jess kan makkelijk schieten op de goal maar wordt volledig afgeleid door B Format Templatede naverbrander van een overvliegende Typhoon van de basis die vlakbij gelegen is. Daardoor mist ze de bal volledig en dit zorgt voor irritatie bij Maddie omdat de wedstrijd niet meer gewonnen kan worden. De zussen verblijven samen met 2 vrienden in een groot wat spookachtig huis dat een en al geschiedenis ademt naast de basis. In het huis woonden piloten die tijdens de 1e en 2e wereldoorlog missies vlogen vanaf de basis. Omdat het de laatste dag van het voetbalkamp was gingen de kids als verassing naar de vliegshow op de basis!…Ondertussen vroeg Jess zich af waarom er alleen foto’ s in het huis hingen van mannelijke piloten en niet van vrouwelijke.

Jess keek nog even naar een foto van een piloot die toch echt op een vrouw leek en terwijl ze de luchtdruk voelde veranderen werd ze wat licht in haar hoofd en moest ze even gaan zitten. Steve de eigenaar van het huis merkte op dat Jess niet helemaal lekker was. Even later luisterde Jess naar het nieuws en hoorde ze dat 6 vliegtuigen op Cyprus gestationeerd werden voor missies in Noord Afrika om te voorkomen dat onschuldige mensen gedood werden…. Jess vroeg zich af of een van de -op mannen gelijkende- piloten wellicht een vrouw was….

B Format TemplateOp de vliegshow stapten de meiden in een Typhoon flightsimulator. Bij het instappen had Jess een blik van herkenning met de dame die de kaartjes controleeerde…maar waar kende ze haar van?…En terwijl ze in de rij stonden en de Typhoon weer laag over vloog werd Jess in beslag genomen door dat gevoel dat ze ook kreeg in het huis toen ze naar de foto keek….Even later zaten de twee zussen samen in de simulator. Alleen! En nadat de vlucht afgelopen was gingen de zussen nog een keer…en deze keer voelde de vlucht in de sim toch echt heel vreemd…en vond Jess zich met haar zuster uiteindelijk terug -echt- vliegend voor in een tweezits Typhoon met achter haar een ‘echte piloot’!…totaal verward over de situatie. Was het fantasie? Een droom? Niemand die het kon zeggen.

Wat er gebeurde tijdens de vlucht moet je zelf maar lezen. Kinderen in de leeftijd van -ik schat 10-14- zullen dit een leuk verhaal vinden is mijn inschatting. Er lopen enkele verhaallijnen parallel door het boek heen die voor kinderen goed te volgen zijn. Als je aan het boekje begint, wil je het ook in een keer uitlezen. ‘Super readable’ staat achter op het boekje en dat is helemaal van toepassing. Er staan tevens enkele best aardige zwart-wit tekeningen in die het verhaal allemaal net wat sappiger maken.

Ik ga dit boekje maar even afgeven op de basisschool voor de hoogste groepen denk ik. Kijken hoe dit boekje in Nederland ‘valt’. Leuk die boeken van Tom Palmer!

wings-typhoon05