104th Review- Avro LANCASTER in Military Service 1945 – 1965- Martin Derry and Neil Robinson

Martin Derry
    Pen & Sword
    2014
    96 pg.
    978 147382 7240
    Review written by: Joris Gonggrijp

De in de titel genoemde jaartallen kloppen in zekere niet: de eerste operationele vlucht met Lancaster bommenwerpers vond plaats op 3 maart 1942 (met 4 Lancasters mijnen leggen voor de Duitse kust). Er zijn 7.377 toestellen gebouwd waarvan er 3.460 tijdens operationele “wartime” vluchten verloren gingen. Verongelukken tijdens starten en landen niet meegerekend! Wat een […]

De in de titel genoemde jaartallen kloppen in zekere niet: de eerste operationele vlucht met Lancaster bommenwerpers vond plaats op 3 maart 1942 (met 4 Lancasters mijnen leggen voor de Duitse kust).

Er zijn 7.377 toestellen gebouwd waarvan er 3.460 tijdens operationele “wartime” vluchten verloren gingen. Verongelukken tijdens starten en landen niet meegerekend! Wat een aantallen! Dat geeft wel aan dat het vliegen op deze bommenwerper geen “piece of cake” was! Dit boek bevredigt vooral modelbouwers en lezers met belangstelling voor de technische uitvoeringen van de “Lanc”. Gebruikte lettertypen en camouflageschema’s vormen samen met technische details, zoals typen geschutkoepels en bewapening, de hoofdmoot van dit boek. Het boek bevat veel detailopnamen en fraaie kleurenfoto’s.

Uiteraard krijgen de modificaties voor de Dambuster kisten ook ruim aandacht! Verder ontbreken echter verslagen over de operationele inzet van dit roemruchte vliegtuig. De naoorlogse (20 jaar!) gebruikers van de Lancaster bevinden zich vooral buiten de UK. Grootgebruikers waren Frankrijk en Canada, maar ook Egypte (toen nog Royal Egyptian Air Force) en Zweden (flying testbed voor in Zweden ontwikkelde straalmotoren) hebben exemplaren in gebruik gehad, vrijwel altijd als maritiem patrouille vliegtuig of voor Search and Rescue. De Fransen gebruikten ze ook in uithoeken als Nieuw Caledonië.

Wat ik zeker interessant vond is het, weliswaar beknopte, verhaal over de ontwikkeling van deze voor die tijd zware bommenwerper. In zes weken –ja zes weken!- werd van een tweemotorige Manchester bommenwerper (3 staartvinnen en 24 cilinder (!) Rolls Royce Vulture motoren) een 4 motorige Lancaster met 2 staartvinnen gebouwd. Het hiervoor gekozen motortype was de 12 cylinder Rolls Royce Merlin, waar ook de Spitfire mee vloog.
    De toenmalige Top of the Pop onder de motoren! Noot: toen de Amerikanen de Mustang ontwikkelden moesten ze de Britten om hulp (RR Merlin motoren) vragen. De tot dan toe in de VS door Packard ontwikkelde motoren konden daar niet aan tippen. Samengevat: Modelbouwers, voor jullie een ware snoepdoos met Lancaster details. Er is zelfs een overzicht van bouwdoosfabrikanten met de door hun te leveren uitvoerings- varianten opgenomen.