102nd Review- Downing Dora Nine- Matthew Patrick

• Downing Dora Nine

Matthew Patrick
    Paradrome Press
    2014
    440 pg.
    978-0-9913260-2-0

Fictie verhalen over de luchtvaart hebben altijd wel een zogenaamde onnauwkeurigheidsfactor. Dat wil zeggen een mooi verhaal botst vaak met de technische realiteit. In dit boek, geschreven door Matthew Patrick en prachtig geïllustreerd door John Pattrick, is daar een mooie balans in gevonden. Het verhaal in dit boek speelt zich af in 1915 toen de […]

Fictie verhalen over de luchtvaart hebben altijd wel een zogenaamde onnauwkeurigheidsfactor. Dat wil zeggen een mooi verhaal botst vaak met de technische Ch6_Missingrealiteit. In dit boek, geschreven door Matthew Patrick en prachtig geïllustreerd door John Pattrick, is daar een mooie balans in gevonden. Het verhaal in dit boek speelt zich af in 1915 toen de luchtvaart aan het begin stond van enorme technische ontwikkelingen geholpen door de eerste wereldoorlog, maar waarbij het luchtschip ook een belangrijke rol speelde.

Alles draait om de Engelse vlieger William Hastings, die neergeschoten wordt boven de Egyptische woestijn door de Pruisische vlieger Heinrich von Gotha en daarna als krijsgevangene aan boord van een Duitse luchtballon de ‘Dora 9’ belandt. Deze luchtballon is van Hamburg op weg naar Noord Amerika via Zuid Afrika om ingezet te worden bij een fictief conflict tussen de zuidelijke en noordelijke staten van Amerika. De tocht over Afrika, Zuid Amerika met als doel het zuiden van de Verenigde Staten vormt een belangrijk deel van het verhaal, alsmede het leven aan boord van het Duitse luchtschip. William weet zich aan boord van het luchtschip te verstoppen en in Amerika aangekomen te ontsnappen om zich aan te sluiten bij de net opgerichte luchtmacht van Pennsylvania. De taak van het Duitse luchtschip is om met meerdere Duitse luchtschepen de zuidelijke staten in hun strijd te ondersteunen door luchtverkenningen en bombardementen uit te voeren.

Ch7_TheCrossing-2Als rode draad door het verhaal loopt de rol van de Engelse vlieger, die wraak wil en er alles aan doet om het Duitse luchtschip de Dora 9 neer te schieten. Maar dan ontmoet hij Heinrich von Gotha weer in een laatste luchtduel dat schitterend wordt beschreven en uiteindelijk slechts verliezers oplevert.

Het historische aspect alsmede het ‘luchtvaart- technische- gedeelte’ wordt mooi uitgediept. Het is duidelijk dat de schrijver goed op de hoogte is van luchtvaartzaken (heeft zelf een multi engine rating) en ook het taalgebruik is prachtig. Ik moest regelmatig in het woordenboek duiken om de betekenis van mij onbekende woorden op te zoeken! Hoewel het conflict tussen de staten fictief is, geeft het toch een goed beeld van de toenmalige militaire en bestuurlijke verhoudingen tussen de verschillende staten. Op mij komt het boek surrealistisch over en dat maakt dit hele boek extra uniek en bijzonder te lezen.

Het 440 pagina’s tellende boek is luxueus uitgevoerd met een mooie omslag en zoals gezegd prachtig geïllustreerd. Het bevat 18 schitterende kleurenprenten, die de situaties in de belangrijkste hoofdstukken extra belichten. Een spannende novelle voor luchtvaart liefhebbers maar ook voor liefhebbers van de Amerikaanse historie in de beschreven periode. Zeer aan te bevelen.